RECENZJA: Alga AS-6005 HD

17 listopad 2011
Autor :   Paweł Szlachetka :: Angler22
Firma Alga, zajmująca się do tej pory sprzedażą nawigacji GPS Wayteq, wprowadziła niedawno na rynek urządzenia pod własną marką . Model Alga AS-6005 HD, posiada procesor Atlas V 500 MHz, 128 MB pamięci RAM, aż 4 GB pamięci flash, duży, 6 calowy ekran o rozdzielczości 800x480 punktów, bluetooth, oraz transmiter FM. Czy warto się zainteresować tym nawigatorem?

 

Pierwsze oględziny..

W czarnym, tekturowym pudełku, oprócz samego urządzenia znajdziemy także uchwyt i ładowarkę samochodową, ładowarkę sieciową, kabel USB oraz instrukcję obsługi.

 

Już na początku uwagę zwraca dobrej jakości materiał, z jakiego skonstruowano obudowę urządzenia. Część przednia (ramka) wykonana jest z metalu, który pokryto gęstą siatką drobnych wyżłobień, dzięki czemu jest praktycznie zupełnie niewrażliwy na zabrudzenia i tłuste odciski palców. Duży, 6 calowy ekran dotykowy, przykrywa dodatkowa folia ochronna, która nadaje całości elegancki wygląd, ale nieco pogarsza czułość ekranu dotykowego i zwiększa refleksy świetlne podczas pracy w słoneczny dzień. Tylna obudowa to czarne tworzywo, przypominające swoją fakturą przednią ramkę (nie jest gładkie). Tu również nie musimy się obawiać o rychłe powstanie rys, czy nieestetycznych tłustych śladów. Całość konstrukcji jest na tyle sztywna, że powinna zapewnić dobrą ochronę elektroniki przed naprężeniami, a także nie dopuścić do pojawiania się „artefaktów” na ekranie LCD, podczas pracy pod naciskiem. Otrzymane do testów urządzenie pochodziło z serii próbnej, dlatego nie posiadało jeszcze trwałych oznaczeń (stąd rozbieżności związane z logo ALGA na zdjęciach).

 

U góry obudowy umieszczono tylko przycisk, służący do włączania i wyłączania nawigatora.

 

 

Na lewej ściance, znajdziemy złącze słuchawek (standardowy minijack 3,5 mm), slot kart pamięci microSD (TF) i gniazdo miniUSB, służące do ładowania i komunikacji z komputerem. W wersji AS-6005 TMC, na bocznej ściance znajduje się także złącze na zewnętrzną antenę FM (microjack 2,5mm).

 

 

Z tyłu zamontowano głośnik i przycisk reset. Zabrakło natomiast miejsca na rysik. Choć ekran w AS-6005 jest naprawdę spory, to stosunkowo duża rozdzielczość sprawia, że obsługa okienek w Windows CE palcem, jest niezbyt wygodna.

 

 

 

O rysiku jednak całkiem nie zapomniano – znajdziemy go z tyłu zatrzasku, mocującego nawigację w samochodzie.

 

 

Dołączony do zestawu uchwyt samochodowy posiada dwa przeguby regulacyjne, każdy w innej płaszczyźnie. Szkoda, że jednego z nich (tego przy samym urządzeniu), nie zastąpiono przegubem kulowym, który pozwala na wprowadzanie drobnych poprawek i dokładne wypoziomowanie urządzenia. Pierwszy montaż może (w zależności od wyczucia użytkownika), wymagać nawet kilkakrotnego odklejania i przyklejania przyssawki, tak by ostatecznie uzyskać całkowicie poziome ustawienie ekranu nawigacji.

 

 

Przyssawka uchwytu trzyma mocno, a ramię łączy się z pleckami mocującym nawigację, za pomocą 4 „łapek”, stosowanych we wszystkich popularnych uchwytach Firmy HR. Dzięki temu mamy możliwość zakupu dowolnego uchwytu z oferty tego producenta i zastosowania go do mocowania AS-6005.

 

 

Ładowarka samochodowa wyposażona jest w długi (150 cm) i elastyczny przewód. Według opisu na obudowie, maksymalne natężenie prądu ładowania to 1,5 A. Uwaga – ładowarka podaje napięcie 5 V na 4 pin miniUSB. Podłączenie jej do niektórych urządzeń PNA (zwłaszcza Mio), może je trwale uszkodzić.

 

 

Ładowarka sieciowa to przydana rzecz, o której wielu producentów często zapomina. O ile można zrozumieć takie zachowanie w przypadku urządzeń pozbawionych jakichkolwiek dodatków multimedialnych (skoro służą wyłącznie do nawigowania, to na co komu ładowarka sieciowa), o tyle jeśli PNA służyć może jako odtwarzacz filmów, czy cyfrowa ramka (do czego nawiasem mówiąc Alga AS-6005 doskonale się nadaje), ładowarka domowa jest po prostu niezbędna.

 

 

 

Dane techniczne :

Procesor – Sirf Atlas V ARM11 500 MHz (z DSP 250 MHz)

Pamięć – Ram 128 MB (dostępne ok 80MB), 4 GB Flash

Czytnik kart – MicroSD (TF) do 16 GB

Ekran – 6 cali, 800x480 pikseli TFT 16:9

Zasilanie – akumulator Li-Ion 1800mAh

Wymiary – 165 x 97 x 13 mm

Dodatkowe wyposażenie – transmiter FM, moduł Bluetooth.

 

Oprogramowanie

 

Fabrycznie w urządzeniu występuje dość proste menu, z niewielkimi możliwościami dostosowania do własnych potrzeb (można zmienić tło) i dość problematycznymi odtwarzaczami multimediów (konkretnie chodzi o sortowanie plików, o czym dalej).

 

 

Na szczęście Firma Alga przygotowała poprawioną nakładkę, w pełni dostosowaną do niemal wszystkich istniejących programów nawigacyjnych, a także wyposażoną w wiele darmowych, ale bardzo przydatnych programów multimedialny, biurowych i narzędziowych. Co ciekawe użytkownik może we własnym zakresie zmieniać wygląd menu, usuwając, dodając i modyfikując dostępne ikony. Odpowiednia aktualizacja dostępna jest dla wszystkich użytkowników modelu AS-6005 na stronie www.alga-elektronika.pl/wsparcie/

W związku z dużo większą funkcjonalnością i ciekawszym wyglądem wersji modyfikowanej, zajmę się opisem jej właśnie, a wszystkim świeżo upieczonym posiadaczom AS-6005 ze starym menu, polecam aktualizację.

Trzeba przyznać, że menu działa bardzo płynnie i błyskawicznie reaguje na wybór danej opcji. Całość podzielono na 5 sekcji : Nawigacja, Multimedia, Narzędzia, Gry i Ustawienia. Na dolnym pasku, z którego przełączamy kolejne sekcje, umieszczono także bardzo przydatne informacje o stopniu naładowania akumulatora, wolnej pamięci RAM, oraz godzinie.

 

 

Na początek niezwykle rozbudowana strona startowa „Nawigacja”. Znajdziemy tu linki do niemal wszystkich istniejących programów nawigacyjnych, w tym AutoMapy, czy MapaMap, ale też do Igo, czy Garmina – szkoda tylko, że wielu z dostępnych w tej zakładce programów, nadal nie da się legalnie w Polsce kupić.

 

 

Sekcja Multimedia, zawiera odnośniki do kilku odtwarzaczy multimedialnych (w tym znanego Gsplayera), oraz oryginalnych player'ów, preinstalowanych fabrycznie na urządzeniu.

 

 

 

 

Dobrze, że dostępna jest jakakolwiek alternatywa, bo odtwarzacze będące na standardowym wyposażeniu nawigacji, są niezbyt wygodne w użytkowaniu. A wszystko to przez zastosowaną metodę przeglądania i selekcji plików. Konkretnie rzecz ujmując, przeszukiwana jest cała karta pamięci i cała wbudowana pamięć flash, a zawartość wyświetlana jest na ekranie wprost, bez żadnego podziału na katalogi. To mogło by się nawet wydawać wygodne, ale wyobraźmy sobie sytuację, gdy na karcie pamięci znajduje się AutoMapa, MapaMap, Sygic, czy inny program zawierający w podkatalogach setki, albo tysiące plików dźwiękowych pilota i tyleż samo graficznych ikonek. Wszystkie one zostaną wyszukane, wyświetlone i dodane do listy odtwarzania. Jeśli jednocześnie na karcie znajdował się np. katalog ze zdjęciami z wycieczki, albo zbiór ulubionych utworów muzycznych, to możemy zapomnieć, o ich wygodnym przeglądaniu (po prostu nie odnajdziemy ich w takiej powodzi innych plików).

 

 

 

 

Jeśli chodzi o filmy, sytuacja jest prosta – tylko jeden program zajmuje się ich odtwarzaniem. O ile w przypadku plików graficznych, czy muzyki opisane wcześniej sortowanie praktycznie uniemożliwiało korzystanie z odtwarzaczy, o tyle w przypadku materiałów filmowych (obsługiwane formaty to ASF,AVI,3GP i WMV), nie powinno być większych problemów, bo programy nawigacyjne raczej nie zawierają tego typu plików w dużych ilościach. Podstawowe funkcje obsługiwane są przez 6 dużych, czytelnych przycisków ekranowych. Jak zawsze w przypadku urządzeń z Atlasem V i rozdzielczością ekranu 800x480 pikseli, nie możemy liczyć na w pełni płynne odtwarzanie plików, przygotowywanych dla komputerów PC. Akceptowalny poziom płynności w przypadku materiału o rozdzielczości zbliżonej do 800x480 punktów, będzie wymagał redukcji bitrate obrazu do około 50 kb/s. Tyle, że widoczny jest już wtedy spory spadek jakości obrazu. Optymalna dla odtwarzacza wydaje się rozdzielczość około 600x 350 pikseli i bitrate zbliżony do 80 kb/s.

 

 

 

 

Jak zwykle, także i w tym przypadku TCPMP okazuje się być bezkonkurencyjny. Oczywiście pod warunkiem, że nauczymy się radzić sobie z występującym na starcie błędem (na sprzętach z Atlasem V i CE 6.0). Jednak później jest już po prostu świetnie – wykorzystanie Direct Draw zapewnia lepszej jakości obraz z dużo lepszą płynnością, nawet na materiałach przeznaczonych dla komputerów PC. Dokładne testy potwierdzają subiektywne odczucia - jako plik testowy posłużył film Big Buck Bunny w rozdzielczości 854x480 pikseli. Oryginalny plik nie odtwarzał się wprawdzie wcale (program wyświetlał tylko czarny ekran), ale mogło to być spowodowane zastosowanym. Po zmniejszeniu rozdzielczości do 800x448 pikseli i bitrate do 128KB/s jest już dużo lepiej (wynik 94%). Co ciekawe tak przygotowany plik nadal dość mocno „klatkował” na fabrycznym odtwarzaczu filmów!Wygląda więc na to, że odtwarzacze wbudowane w menu dalej nie potrafią wykorzystać pełnych możliwości jakie oferuje Atlas V. Każdy materiał z niższymi niż wspomniane bitrate i  rozdzielczością, odtwarzane były ze sporym zapasem (przy 600x336 pikseli i 128 KB/s było to już 200 %).

 

 

 

 

W przypadku muzyki, do wyboru mamy dwa odtwarzacze : Gsplayer, oraz popularny Nitrogen (zrezygnowano całkiem z fabrycznego, z wymienionych już wcześniej problemów z sortowaniem plików). Największą wadą Gsplayera, jest wielkość jego okna, przeznaczony był bowiem na ekrany 3,5 calowe, a zatem wygląda bardzo niepozornie przy rozdzielczości 800x480 punktów. Poza tym sprawuje się całkiem poprawnie, pozwalając tworzyć i wczytywać playlisty, używać korektora graficznego, czy też efektów dodatkowych. Zestaw dostępnych opcji jest całkiem pokaźny, ale niektórym może sprawić problemy w pełni angielski interfejs.

 

 

 

 

Nitrogen lepiej pasuje do dużego ekranu Alga AS-6005. Ma jeszcze bardziej rozbudowany interfejs i duże możliwości konfiguracji, ale także i w tym przypadku nie ma co liczyć na język Polski.  

 

 

 

 

Jakość odtwarzania muzyki jest przyzwoita, ale nie zachwyca. Dźwięk jest wprawdzie głośny, ale w tle słychać „szum” wzmacniacza, dość często zresztą spotykany w urządzeniach z Atlasem V. Lepiej wygląda sytuacja po podłączeniu słuchawek. Tu szum jest wprawdzie również słyszalny, ale mniej dokuczliwy. Trochę brakuje niskich tonów, można jednak poprawić brzmienie za pomocą programowych korektorów graficznych, wbudowanych w odtwarzacze muzyczne.

 

 

 

 

Wykorzystując transmiter FM można przekierować muzykę na radio samochodowe. Uzyskamy dźwięk stereofoniczny, z równą dynamiką w pełnym zakresie częstotliwości, ale podłączenie ładowarki samochodowej (konieczne dla zadziałania transmitera), powoduje pojawienie się cichego pisku w tle. Oba odtwarzacze muzyczne posiadają możliwość minimalizacji, dzięki czemu mogą grać „w tle”, podczas wykonywania innych operacji, w tym również podczas nawigowania. Nitrogen po minimalizacji nie chce się jednak ponownie „pokazać”. Trzeba się nieźle nakombinować, by wrócił na ekran (choć ciągle gra w tle).

Przeglądarka obrazów obsługuje formaty JPG, BMP, PNG, GIF oraz TIFF. Pomijając trudności z wyszukiwaniem interesujących nas w danej chwili plików, sprawuje się poprawnie. Dzięki wysokiej jakości i rozdzielczości ekranu, oglądane zdjęcia prezentują się doskonale.

 

 

 

 

Wczytanie fotografii w formacie jpg, wykonanej aparatem 7 Mp (plik ponad 3MB), trwa blisko 10 sekund, czas ten zależy jednak od zastosowanej karty pamięci.

Przeglądarka umożliwia powiększanie i pomniejszanie widoku, obrót, oraz uruchomienie automatycznej prezentacji zdjęć, bez możliwości regulacji czasu wyświetlania poszczególnych slajdów.

Jeśli wykorzystamy dołączoną do zestawu podstawkę (plecki od uchwytu samochodowego) uzyskamy coś na kształt klasycznej cyfrowej ramki, która będzie się świetnie prezentować na stole .

 

 

 

 

Za obsługę łączności bezprzewodowej z telefonem komórkowym odpowiada dedykowana aplikacja Bluetooth. Należy ona do słabszych punktów oprogramowania, w urządzeniu Alga AS 6005. Nie oferuje importu książki z telefonu, możemy też zapomnieć o wiadomościach SMS, czy wymianie plików (jak w Phonelink'u). Nie ma także możliwości połączenia się z internetem przez DUN. Jedyne na co możemy liczyć, to ręczne wybieranie numeru z dużej, ekranowej klawiatury i odebranie nadchodzącego połączenia (prezentowany jest wyłącznie numer dzwoniącego).

 

 

 

 

Dostępna jest także lista połączeń, z podziałem na przychodzące, wychodzące i nieodebrane. Regulacja parametrów połączenia głosowego sprowadza się do ustawienia głośności odsłuchu na wbudowanym głośniku.

 

 

 

 

Jakość dźwięku jest zadowalająca (dla obu stron). Wbudowany mikrofon jest wystarczająco czuły a głos rozmówcy jest również przekierowywany poprzez transmiter FM na radio (jeśli rozmowa następuje podczas używania transmitera). Nadchodzące połączenie sygnalizowane jest pełnoekranową planszą, z przyciskami odbioru i odrzucenia połączenia, oraz numerem telefonu rozmówcy. Natychmiast po odebraniu, plansza znika (jeśli w tle pracuje np. AutoMapa). Dobre rozwiązanie, aczkolwiek wtedy powrót do menu „rozmowy”, choćby celem rozłączenia, czy zmiany głośności jest kłopotliwy - wymaga nawet zamknięcia AutoMapy, w niektórych wersjach nie obsługujących minimalizacji (w wersjach od 6.9 minimalizacja powinna już działać prawidłowo).

 

 

 

 

W wolnej chwili możemy zagrać w jedną z wbudowanych w menu gier: nieśmiertelnego Sapera,  dobieranie par obrazków, odmianę gry „Snake” (wąż), Othello (rodzaj warcabów), oraz wariację na temat Tetrisa. Interfejsy gier zostały w pełni przetłumaczone na język Polski, co nie zdarza się zbyt często w tanich nawigatorach.

 

 

 

 

Jest także kilka przydatnych na co dzień aplikacji, takich jak kalkulator, Cecmd (klon Total Commandera na Win CE), aplikacja do rozpakowywania archiwów RAR, obrót ekranu do pionu czy wreszcie ręczne wywołania klawiatury ekranowej.

 

 

 

 

Transmiter FM obsługuje pełny zakres częstotliwości radiowych używanych w Polsce (88 – 108 MHz), a jego włączenie wycisza wbudowany głośnik. Jak już wcześniej wspomniałem, do działania wymaga podłączenia kabla miniUSB i nie ma tu znaczenia, czy będzie to ładowarka samochodowa , czy kabel USB służący do połączenia z komputerem. Bez dodatkowego kabla, działającego jako antena nadawcza, sygnał będzie za słaby dla radiowych odbiorników samochodowych.

 

 

 

 

Wreszcie ikona ze znajomym symbolem Windows, oferująca przejście bezpośrednio do pulpitu systemu Windows CE 6.0.

 

 

 

 

Sekcja ustawień, zawiera elementy odpowiedzialne za działanie urządzenia, czyli ustawienie ścieżki do pliku wykonywalnego nawigacji, regulację podświetlenia, głośności, ustawienia daty i czasu, języka menu, ustawienie trybu połączenia z PC (w tym HOST, o czym dalej),oraz kalibracja ekranu dotykowego.

 

 

 

 

Panel regulacji głośności umożliwia również włączenie dźwięku „tapnięcia” w ekran, oraz wybór dźwięku, towarzyszącego uruchamianiu urządzenia.

 

 

 

 

Zarówno w trybie ActiveSync, jak i „Pamięć masowa”, połączenie z komputerem PC następuje szybko i działa stabilnie. Nowością, jest opcja hosta USB, umożliwiająca podłączenie do nawigatora różnych urządzeń peryferyjnych. Oczywiście trzeba dysponować specjalnym kablem (lub hub'em USB) i dodatkową ładowarką (nawigacja nie zapewnia zasilania). Odpowiednie akcesoria dostępne są w sprzedaży na stronie ALGA.

Testy jakie mogłem przeprowadzić, ograniczyły się do dysków przenośnych (pendrive), czytnika kart SD, myszki USB, oraz interfejsu USB>serial (na chipie FTDI). Wszystkie powyższe działały poprawnie, ale nie z każdą myszką idzie tak łatwo (na dwie sprawdzone, działała tylko jedna). Dla innego typu urządzeń musimy posiadać sterowniki, dedykowane dla Windows CE.

 

 

 

 

Pozostałe ikony, to aplikacje informacyjne. Umożliwiają one między innymi sprawdzenie działania odbiornika GPS (w tym wykonanie resetu jego pamięci). Odpowiadają też na pytanie, jak wiele pamięci operacyjnej oraz trwałej mamy w użyciu, oraz informują o zastosowanym w urządzeniu oprogramowaniu.

 

 

 

 

Wrażenia z użytkowania.

Montaż uchwytu na szybie w samochodzie nie jest trudny, jednak wspomniany już wcześniej brak przegubu kulowego wymusza konieczność dobrania maksymalnie poziomego ustawienia, jeszcze przed zamocowaniem przyssawki. Alga AS-6005 jest urządzeniem dość ciężkim, z racji dużego rozmiaru ekranu i czasem zdarza się mu wpadać w pionowe drgania (szczególnie na drobnych, powtarzających się wybojach). Nie ma jednak obaw, że coś się przesunie, albo urwie – uchwyt trzyma solidnie.

 

 

 

 

Moje uprzedzenia dotyczące urządzeń z dodatkową folią na ekranie, znów się potwierdziły. W przedniej ściance AS-6005 odbija się całe otoczenie kierowcy i naprawdę ciężko tak ustawić uchwyt, by tego efektu całkowicie się pozbyć. Najgorzej, gdy na tle ciemnego zazwyczaj wystroju samochodu, pojawia się jakiś jasny element (na przykład ubranie kierowcy), lub gdy na ekran padną bezpośrednio promienie słoneczne. Trudność sprawiało nawet wykonanie w miarę poprawnych zdjęć do testu, i to w pochmurny i mglisty dzień. Dodatkowo ostrość obrazu również nieco ustępuje urządzeniom, bez foliowego dodatku. Dość pozytywnie jednak zaskoczyła mnie reakcja na dotyk – prawie na całej powierzchni nie ma trudności z wybraniem opcji za pomocą palca. Problemy pojawiają się jedynie tuż przy brzegach, ale i tak jest lepiej, niż w wielu innych modelach, jakie miałem okazję testować.

 

 

 

 

Uruchamiamy nawigację – program AutoMapa startuje szybko i bez problemu wykrywa ustawienia odbiornika GPS (port COM1). Warto wyłączyć animację w menu, bo nawet mimo poprawy działania tej funkcji w AM 6.9,  przycinanie nadal jest zauważalne. W urządzenie wbudowano moduł GPS SiRF 3i+ z technologią SirfalwaysFix, dzięki czemu za każdym razem pozycja wyznaczana jest bardzo szybko. W optymalnych warunkach wystarcza kilka sekund. Wysoka czułość odbiornika zapewnia uzyskanie sygnału z wielu satelitów (w czasie testu wielokrotnie wykorzystywanych było ich 10 lub 11), a to z kolei zapewnia dużą stabilność wskazań. Nawet w trudnych warunkach terenowych (wysoka zabudowa, las), nie ma żadnego problemu z zanikiem sygnału. Dopiero blaszany dach domu, czy też tunel są w stanie sprawić, że „fix” zostanie utracony. Jego odzyskanie jest jednak praktycznie natychmiastowe, w momencie poprawy widoczności nieba.

 

 

 

 

Mocny procesor i spora ilość szybkiej pamięci RAM sprawiają, że wyznaczenie trasy przez AutoMapę przebiega sprawnie. Wykonałem test porównawczy wersji programu 6.8.1, na 5 różnych urządzeniach, opartych o różne procesory (Atlas III, Atlas V, Mstar, Samsung 2443 oraz MTK). Ich zadaniem było wyznaczenie długiej (ok 1900 km), optymalnej” trasy po Polsce, z uwzględnieniem 5 punktów „przez”. Do testu użyto tej samej karty micro SDHC (4GB), wszystkie ustawienia programu pozostały na domyślnych. Live drive nie było włączone. Wyniki ilustruje poniższa tabelka.

 

procesor

Mstar 400MHz

Atlas III 400MHz

Atlas V 500 MHz (AS-6005)

Samsung 2443 400MHz

MTK 468 MHz

Czas wyznaczenia trasy

104

100

63

73

71

 

Testy były wykonane jeszcze przed ukazaniem się oficjalnej wersji 6.9 programu AutoMapa.

Jak widać Atlas V zastosowany w Alga AS-6005 należy do czołówki i bez trudu radzi sobie z wyznaczaniem, jak i korygowaniem trasy podczas jazdy. Wynik testu zależy oczywiście od szybkości karty i uzyskane na innych nośnikach wyniki mogą się różnić, jednak dzięki użyciu tej samej karty we wszystkich przypadkach, samo porównanie urządzeń jest miarodajne.

 

 

 

 

Odświeżanie mapy podczas jazdy, jak i ręczne przewijanie mapy, przy jej przeglądaniu, działają w miarę płynnie, aczkolwiek wolniej, niż na urządzeniach z Atlasem V i rozdzielczością 480x272. Biorąc jednak pod uwagę podstawowe zastosowanie nawigatorów, ważniejsza jest czytelność wyświetlanych wskazówek i mapy (czyli głównie wielkość i kontrast ekranu), a nie ilość klatek na sekundę, w wyświetlanej animacji. Oczywiście pod warunkiem, że pozycja na mapie nadąża za rzeczywistością, a z tym Alga AS-6005 nie ma żadnych problemów.

 

 

 

 

Głośność komunikatów pilota jest zadowalająca, ale barwa dobywającego się z głośnika dźwięku, jest raczej nieprzyjemna. Określił bym ją jako „szeleszczącą”. Brakuje niższych tonów, porównując nawet z niektórymi mniejszymi nawigatorami.

Jeśli komuś to przeszkadza, warto wykorzystać transmiter FM, który dobrze się sprawuje. Dźwięk jest wprawdzie cichszy, niż dla typowych stacji radiowych, ale po lekkim „podkręceniu” radia, usłyszymy wskazówki nawigacyjne nawet w najbardziej hałaśliwym pojeździe. Trzeba pamiętać, że na radio zostanie przekierowana również muzyka z odtwarzaczy multimedialnych, oraz w przypadku podłączenia telefonu po Bluetooth, także i głos rozmówcy.

Brak profilu DUN w obsłudze BT sprawia, że możemy zapomnieć o poprawnej współpracy z dodatkowymi usługami Miplosync, Miploloc i Live Drive. Oczywiście synchronizacja POI jest jak najbardziej możliwa, poprzez połączenie Activesync z PC.

 

 

 

 

Jeśli chodzi o minimalizację działającej AutoMapy i powrót do menu, to sytuacja zmienia się niemal z każdą nową wersją tego programu. O ile w wersjach beta 6.9 wszystko działało prawidłowo, o tyle w wersji finalnej dokonano jakiejś zmiany, przez którą przycisk „minimalizuj” nagle stał się nieaktywny. Sytuacja powinna się jednak szybko wyjaśnić, ponieważ model AS-6005 przechodzi obecnie certyfikację.

 

 

 

 

Oprócz AutoMapy przetestowałem także MapaMap 6 w wersji SDTop, oraz Sygic Mobile Maps EEU (wersja 8.12). O ile do współpracy z MapaMap nie mam zastrzeżeń (od początku do końca działa prawidłowo), to pojawił się problem z aktywacją map w programie Sygic. Wygląda na to, że aplikacja Sygic nie potrafi prawidłowo odczytać ID karty, na urządzeniach z CE 6.0 (ten sam problem miałem na wszystkich testowanych nawigatorach z Atlasem IV oraz V i CE 6.0 na pokładzie).

 

 

 

 

 

Kącik majsterkowicza.

Fabryczne menu posiada gotowy skrót, umożliwiający dostanie się do pulpitu i paska start Windows CE. Jak widać na poniższym obrazku, z pulpitu dostępne są przeglądarki dokumentów z pakietu Office Viewers (te same mamy dostępne w menu). Powrót do fabrycznej nakładki realizuje skrót „Shell”.

 

 

 

 

Rejestr jest trwały, a w systemie znajdziemy między innymi Windows Media Player, InternetExplorer, oraz środowisko Net Frameworks.

 

 

 

 

Brakuje wprawdzie panelu sterowania, ale można go uruchomić, poprzez dogranie odpowiednich plików.

 

 

 

 

W Alga AS-6005 zastosowano dużą, wygodną klawiaturę ekranową. Bardzo dobre rozwiązanie, bo przy wysokiej rozdzielczości LCD, naprawdę ciężko było by używać standardowej „miniaturki”. Do tego przycisk „hide” pozwala szybko pozbyć się jej z ekranu, bez konieczności wywoływania paska start.

 

 

 

 

Spore możliwości rozbudowy urządzenia oferuje wspomniana już funkcjonalność USB host. Dzięki niej można na przykład wykorzystać przewodowy interfejs OBD w samochodzie, do odczytu parametrów pracy silnika :

 

 

 

 

Można także (pod warunkiem posiadania odpowiednich sterowników), próbować uruchomić kartę Wifi, celem korzystania z bezprzewodowego internetu. Szkoda tylko, że bardzo niewielu producentów oferuje do swoich produktów sterowniki, przeznaczone na system Windows CE. Można też wykorzystać Algę AS-6005 jako przenośny magazyn danych, dzięki dołączeniu huba USB i dysku przenośnego. W takiej konfiguracji można np. w samochodzie, zgrać pliki z dowolnego nośnika USB, karty pamięci (metoda stosowana przez fotografów).

Zastosowany w urządzeniu sterownik modułu bluetooth, nie jest kompatybilny z typowymi aplikacjami na WM i CE, przez co nie można go wykorzystać poza fabrycznym menu.

Ogólnie system CE 6.0 w Alga AS-6005 nie sprawia większych problemów, a te które się pojawiają (uruchomienie TCPMP w trybie Direct Draw, problem z otwieraniem portu GPS w Russa czy PocketMV), są typowe dla wszystkich urządzeń z Atlasem V i CE 6.0.

 

Podsumowanie.

Alga AS 6005HD, jest dobrze wykonanym nawigatorem, oferującym duży ekran, ładne menu i solidne wsparcie ze strony Producenta. Podczas testu nie zauważyłem problemów z zawieszaniem się, czy innymi dziwnymi zachowaniami. Nie mamy tu z pewnością do czynienia z urządzeniem przełomowym, ale wspomniane zalety wraz z stosunkowo atrakcyjną ceną, zapewne skuszą nie jednego amatora GPS'ów samochodowych. Dla podróżujących po całej Europie, atrakcyjną alternatywą modelu AS-6005, może okazać się model AS-6005TMC, z wbudowanym odbiornikiem komunikatów drogowych RTA-6000, pozwalającym korzystać z komunikatów o ruchu drogowym, emitowanych drogą radiową. Z systemem TMC współpracują między innymi programy Sygic Truck, Navigon, Igo Primo czy Mireo.

 

 

 

 

Lada dzień w sprzedaży ma się także pojawić wersja, z wbudowanym modułem WiFi. Przyda się on z pewnością do zdalnej aktualizacji danych AutoMapy, czy też wykorzystania nawigacji jako  poręcznego netbooka.

+ Duży ekran LCD o wysokiej rozdzielczości.

+ Rozbudowane i szybkie menu.

+Dobrej jakości transmiter FM.

+Ładowarka sieciowa w zestawie.

+Funkcjonalność hosta USB.

+Wiele przydatnych dodatków, na stronie WWW Producenta.


- Uchwyt samochodowy bez przegubu kulowego, utrudniający wypoziomowanie nawigacji.

- Folia ekranowa zwiększająca ilość refleksów.

- Ubogie oprogramowanie do obsługi BT.

- System sortowania plików multimedialnych w fabrycznych przeglądarkach.

 

Za wypożyczenie urządzenia do testu dziękujemy Firmie ALGA Sp. z o. o

Tag :


O Serwisie

Wortal PDAclub.pl to serwis internetowy zajmujący się tematyką technologii mobilnych. U nas znajdziesz najnowsze informacje o smartfonach, tabletach, smartwatch i innych urządzeniach mobilnych pracujących zarówno pod kontrolą Apple iOS jak i Google Android czy też Windows. PDAclub.pl to także jednao z najstarszych forów internetowych, gdzie każdy użytkownik znajdzie fachową pomoc.

PDAclub POLECA


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję