- odbiornik: 12 kanałów równoległych, z obsługą WAAS/EGNOS
- czułość odbiornika GPS: -170 dBW
- transfer danych: Bluetooth v. 1.1 (maksymalna odległość pomiędzy urządzeniami 3-10 m)
- protokół transferu danych: NMEA 0183 v 2.2 (pełny protokół)
- prędkość transmisji: 38400
- pamięć: zapis do 30000 rekordów (data, czas, prędkość, wysokość), możliwość przerwania zapisu po zapełnieniu pamięci lub nadpisywania najstarszych rekordów
- zabezpieczenie danych: hasło użytkownika (uniemożliwia nieautoryzowany dostęp via BT do pamięci trasy i jej pobranie)
- wymiary: 105 x 55.5 x 26 mm
- waga: 65 g,
- zasilanie: wbudowany akumulator LiIon (lub źródło zewnętrzne 5 V DC)
- czas pracy: do 12h
- wbudowana antena GPS oraz złącze dla anteny zewnętrznej 3,3 V (MCX)
- Start zimny/letni/gorący -45/38/8 s
- Odświeżanie danych: 0.1 s
Diody sygnalizują następujące stany pracy:
- Sygnalizacyjna dioda Bluetooth (niebieska): mruga - gotowość do transmisji Bluetooth; światło ciągłe - transmisja danych
- Sygnalizacyjna dioda GPS (zielona): mruga - zmiana pozycji;
światło ciągłe - zasilanie włączone, urządzenie aktywne, ale pozycja niezmienna.
- Dioda stanu baterii (vzerwona/żółta): nie świeci - zewnętrzne źródło zasilania, bateria naładowana; czerwona - bateria prawie rozładowana, konieczne ładowanie; żółta - podłączona ładowarka, ładowanie
W ładnym pudełeczku znajdziemy następujące rzeczy:
- Pretec Bluetooth GPS
- ładowarka sieciowa 230V (niestety wtyczka tylko "polska")
- zewnętrzna antena GPS (wliczona w cenę zestawu!!!)
- kabel zasilający z gniazda zapalniczki samochodowej
- oprogramowanie do konfiguracji i odczytu danych z rejestratora (wersja dla PPC oraz Windows)
Ponieważ jestem dosyć sceptycznie nastawiony do odbiorników GPS BT, choć może należałoby napisać byłem, z dużą ciekawością przystąpiłem do instalacji i uruchomiania zestawu. Na dołączonej płycie znajdują się sterowniki i oprogramowanie do Windows i PocketPC.
Już po chwili działała Automapa i OziExplorer, dwa programy które są mi potrzebne do pełni szczęścia. Najbardziej ciekawiły mnie jak w eksploatacji sprawdzą się następujące kwestie:
- czułość samego odbiornika
- czas pracy na bateriach (problem kabli w samochodzie, jeden do zasilania Asusa mi wystarczy)
- użyteczność funkcji Data-logger
Czułość
Tu mam bardzo mieszane uczucia. GPS ma antenę zaprojektowaną do pracy w pozycji horyzontalnej tzn. największą sprawność osiąga, gdy odbiornik leży np. na półce samochodowej zgodnie ze swoim kształtem. Znacznie gorzej sprawa wygląda gdy włożymy go np. do kieszeni kurtki, plecaka itp. w pozycji pionowej. Odbiór pogarsza się w sposób bardzo znaczący. Co prawda można się wówczas posiłkować anteną zewnętrzną, jednak jest to dosyć kłopotliwe.
Ta cecha w sposób znaczący utrudnia jego funkcjonalność w turystyce pieszej czy rowerowej. Natomiast w samochodzie sprawuje się wręcz doskonale, antenę zewnętrzną przypiąłem w zasadzie dla spokoju sumienia – żeby test był pełny. Nawet podczas jazdy w szpalerze drzew nie gubił sygnału, był on słabszy, jednak wciąż wystarczający do nawigacji. Ponieważ jest to dokładny odpowiednik GPS RoyalTek BlueGps RBT-3000, można skorzystać z profesjonalnego porównania czułości odbiorników BT dostępnego na tej stronie. Z zamieszczonych tam danych widać jasno, iż bije on na głowę wszystkie testowane wówczas GPS`y!

Gdyby nie mankament jakim jest w niektórych zastosowaniach konieczności pracy w poziomie pod względem czułości byłby to GPS idealny.
Czas pracy na bateriach
Na pudełku znalazłem interesującą informację dotyczącą czasu pracy, mianowicie: "bateria Litowo-jonowa oferuje czas pracy do 12 godzin", oraz "przy włączonej funkcji data-logger czas pracy wynosi minimum 8 godzin". Zaciekawiło mnie czemu nie ma danych dotyczących czasu pracy podczas włączonej transmisji BT.
Testy przeprowadzałem w sposób następujący: podczas podróży w różnych konfiguracjach pracy GPS (z zapisem, bez zapisu, transmisja BT), oraz pakując go szczelnie w woreczek foliowy i zostawiając na noc na balkonie (stały sygnał satelit). Uśredniając można przyjąć, że dane producenta są jak najbardziej prawdziwe. Jednak podczas włączonego zapisu trasy i komunikacji BT, należy czas pracy oceniać na 6 do 7,5 godziny, co jednak i tak uważam za wynik rewelacyjny ! Należy pamiętać, że komunikacja nie musi odbywać się cały czas, możemy w dowolnej chwili połączyć się i "ściągnąć" całą przebytą trasę!!! Przedłużając w ten sposób "żywotność" baterii.
Funkcja Data-logger (rejestrator)
Istnieje tylko jedno określenie- rewelacyjny wynalazek!!! W sterowniku konfigurujemy interwał zapisu, czy o danym czasie, czy po przebytym odcinku. Najlepszym komentarzem będzie chyba wygląd wycinka z jednego z zapisanych logów (jak widać wybrałem tę część gdy jechałem przepisowo…)
Datalogs:
Date: 2004/8/2
Time: 18:0:5
Device ID: PDAclub Maku
About total Numbers: 001696
Record: 1048
Event Type: 2
Year: 2004
Month: 8
Day: 2
Hour: 13
Minute: 26
Second: 9.984413
Latitude: 54.728370
Longitude: 18.597382
Altitude: 26.341522
PDOP: 3.559619
HDOP: 1.412657
Satellite No: 6
Speed(KMs/hr): 59.106136
Direction: 299.122437
=====================
Record: 1049
Event Type: 2
Year: 2004
Month: 8
Day: 2
Hour: 13
Minute: 26
Second: 15.984539
Latitude: 54.728813
Longitude: 18.596020
Altitude: 26.532816
PDOP: 1.912123
HDOP: 1.093791
Satellite No: 8
Speed(KMs/hr): 60.329708
Direction: 299.412811
Downloaded Nums=1696
Download All Data
Jak widać są tu wszystkie potrzebne dane: długość, szerokość geograficzna, data, godzina, wysokość, prędkość, kierunek, ilość widzianych satelit, a nawet liczby kontrolne umożliwiające sprawdzenie integralności zapisu.
Jeśli potrzebujemy dokładnego zapisu "ścieżki" bez bieżącej nawigacji możemy spokojnie wyłączyć PPC i po podróży „ściągnąć” potrzebne nam dane. Funkcja ta przydaje się również w czasie wycieczek rowerowych. GPS umieściłem przy użyciu gumek do włosów na kierownicy, cały czas zapisywał ścieżkę i "kontrolował" pozycję. Kiedy potrzebowałem zobaczyć na mapie gdzie dokładnie jestem, wystarczyło na moment włączyć Asusa. Po zakończonej podróży po prostu ściągnąłem dane i przeniosłem je do OziExplorera na PC oglądając swoje dokonania turystyczne;).
Aplikacja umożliwiająca sterowanie GPS wygląda następująco:

Jak widzimy zestaw możliwych funkcji wygląda naprawdę interesująco, opisywanie ich zastąpiłoby instrukcję obsługi ;) Warto jednak dodać, że na płycie znajduje się również program tworzący i umożliwiający przesyłanie sygnału GPS na wirtualne com`y. Umożliwia to np. jednoczesne uruchomienie np. Automapy i Oziexplorea z których każdy ma dostęp do sygnału GPS. Oprogramowanie komercyjne tego typu, samo w sobie jest warte około 25$.
Niezwykłym możliwym zastosowaniem tego GPS`u dzięki funkcji Data-logger jest kontrola pracowników wyposażonych w służbowe samochody. Wystarczy kupić im PPC wraz z softem nawigacyjnym, lub w wersji ekonomicznej zamontować w autach sam odbiornik GPS i raz dziennie przejść się koło samochodu z włączonym Pocketem. Po chwili w zaciszu biura na mapie można prześledzić dokładne szlaki podróży pracowników z rozbiciem na godziny i minuty. Pozwoli to w większości firm na duże oszczędności ;)
Reasumując Pretec Bluetooth GPS wyznacza nową jakość w konstrukcji odbiornika GPS. Jest to idealne połączenie precyzyjnego, czułego GPS`u i pojemnego Data-logger`a. Jedynym mankamentem jest konstrukcja anteny, utrudniająca wykorzystywanie go w turystyce pieszej.
Za udostępnienie sprzętu do testów serdecznie dziękujemy firmie:
FHU MEGAN
http://www.gps-y.pl
tel. (012) 6230830
fax (012) 6230831
GSM 609 477-477
GSM 609 GPS-GPS