Jedne z bardziej kompleksowych przygotowywane są na poziomie Unii Europejskiej pod nazwą Digital Markets Act (DMA). Mają regulować działalność wielu rodzajów platform - serwisów społecznościowych, sklepów z aplikacjami, komunikatorów, itp.
Ostatnio opublikowano między innymi propozycję regulacji komunikatorów - podlegać im mają usługi mające przynajmniej 45 milionów aktywnych użytkowników końcowych miesięcznie oraz przynajmniej 10000 aktywnych użytkowników korporacyjnych rocznie. W obu wypadkach mowa o użytkownikach z Europy.
Takie usługi będą musiały zgadzać się na integrację z nimi mniejszych konkurentów, kiedy o to poproszą. Ma to zapobiegać problemowi wielu nowych komunikatorów, czyli przekonaniu do nich nowych użytkowników, którzy większość znajomych mają już na jednym z wielkich konkurentów. Dzięki temu rozwiązaniu, będą mogli się przenieść do nowego komunikatora zachowując kontakt ze swoimi znajomymi bez przekonywania ich samych do migracji.
Przepisy mają też gwarantować użytkownikom możliwość wyboru przeglądarki internetowej (nie wiadomo jednak czy są na tyle precyzyjne, by zmusić Apple do dopuszczania przeglądarek z własnymi silnikami renderowania zamiast obecnego wymuszania korzystania z WebKita), wyszukiwarki internetowej czy wirtualnego asystenta.
DMA może też potencjalnie zmusić Apple do zezwolenia na alternatywy do App Store na iOS (ta część nie jest jeszcze sfinalizowana, więc nie jest pewne jak daleko pójdą przepisy).
Źródło: Apple Insider