- Garmina iQue 3600
- płytę instalacyjną zawierającą również dodatkowe oprogramowanie: znajdują się na niej nie tylko sterowniki, ale także PalmDesktop (oprogramowanie będące połączeniem kalendarza, książki adresowej, wykazu zadań) w wersji specjalnej Garmina, mapy bazowe oraz oprogramowanie dodatkowe (m.in. wersja specjalna WorldMate).
- 2 płyty z programem MapSource CitySelect który zawiera szczegółowe (włącznie z numeracją domów) plany miast Europy Zachodniej, części Czech, w tym Pragi
- ładowarkę uniwersalną (biurkową)
- podstawkę biurkową
- ładowarkę samochodową z wbudowanym głośnikiem
- standartowy uchwyt samochodowy Garmina do postawienia na kokpicie samochodu
- uchwyt dedykowany do iQue, który wczepiamy do uchwytu uniwersalnego
- komplet dokumentacji w języku polskim! omawiający zarówno system PalmOS i jego użytkowanie w przypadku Garmina, jak również obsługę GPS i użytkowanie oprogramowania z serii MapSource.
iQue otrzymałem w wersji europejskiej tzn. z mapą bazową Europy zawierającą większe miasta i główne drogi (również Polski). Tutaj należy zwrócić uwagę potencjalnym nabywcą planującym zakup dużo tańszej wersji amerykańskiej. Mapa bazowa jest co prawda wbudowana przez Garmina na stałe tylko w odbiornikach ręcznych np. Legend, Vista, GPSMAP60CS itp. Do iQue jest ona wgrywana, nie ma w związku z tym żadnych problemów ze zmianą mapy bazowej w iQue. Mapę bazową Europy, lub Ameryki bez problemu można pobrać ze strony producenta www.garmin.com.
W odbiornikach GPS dedykowanych do nawigacji samochodowej zestawy zawierają szczegółowe mapy drogowe z planami miast . W przypadku iQue kupionego (sprowadzonego z USA) w zestawie znajdziemy North America City Select. Wersje przeznaczone na rynek europejski posiadają w zestawie European City Select. Kupując wersję USA musimy pamiętać o tym, że jest ona tylko pozornie tańsza. Ponieważ koszt nabycia European City Select wynosi około 350USD. Chyba, że nie planujemy "europejskich wakacji", lub planujemy zakup innego oprogramowania nawigacyjnego np. Tom Tom, co jednak znowu podnosi znacząco koszty.
Mapy z serii City Select są zabezpieczone kodem przypisanym do danego odbiornika GPS. Czasami pojawiają się iQue (oraz inne odbiorniki samochodowe) na Allegro kupione w USA. W opisie sprzedający zaznacza, że dodaje szczegółową mapę Europy - ale jest to MetroGuide Europe, która nie posiada funkcji autorouting, tak przecież użytecznej w przypadku nawigacji samochodowej. MetroGuide - Europe nie wymaga rejestracji i stąd chyba jej popularność wśród sprzedawców na Allegro (wersja legalna kosztuje około 740PLN). Niestety żadna z oficjalnych map Garmina nie oferuje dobrej mapy Polski z planami miast. Aby korzystać z tego przywileju, niezbędny jest zakup GPS Nawigatora (cena około. 170 PLN z planami miast, bogatą siecią dróg pozamiejskich, bez autoroutingu) czy GPMapy v2 (około 600PLN, bardzo restrykcyjny sposób rejestracji, brak autoroutingu).
Do testowania otrzymałem także fragment programu, GP Mapa w wersji 3.0, obejmujący region mojego zamieszkania, czyli wybrzeże gdańskie. GP Mapa wejdzie do sprzedaży w ciągu najbliższych tygodni i jest programem dosyć długo wyczekiwanym przez użytkowników GPS Garmina. Nareszcie umożliwia ona korzystanie z opcji autoroutingu! w którą wyposażone jest iQue jak i inne wyższej klasy odbiorniki GPS Garmina. Wersja 2.0 oferowana do tej pory zawierała następujące możliwości:
- pełnej kontroli obszaru wyświetlanej mapy - dzięki opcji MapSource Info, możliwe jest włączanie i wyłączanie wyświetlania wybranych regionów załadowanych do pamięci,
- szybkiego sprawdzenia nazwy następnej ulicy - w czasie jazdy po ulicach miasta, aktywna jest funkcja Show Next Street,
- wyszukania miejscowości
- wyszukiwania POI - aktualna wersja mapy zawiera ponad 28000 takich punktów. Odnaleźć można m.in. przejścia graniczne, stacje benzynowe, warsztaty samochodowe, restauracje, lotniska, czy muzea, a na terenie Warszawy również: bankomaty, sklepy, szpitale, centra handlowe, obiekty sportowe, teatry, kina, parkingi, urzędy pocztowe, kościoły, dworce, itd. Dla POI dostępne są również dodatkowe informacje jak np. dokładny adres lub/i nr telefonu. W wersji 3.0 te możliwości dotyczą wszystkich większych miast!
- wyszukiwania adresów w 238 miejscowościach na terenie Polski,
- określenia kierunkowości ulic.
W wersji w 3.0 liczbę dokładnych planów miast zwiększono do 317, a dokładność i ilość punktów POI jest wręcz niesamowita!
Opisuję GP Mapę ponieważ ma one duże znaczenie w przypadku używania iQue w nawigacji samochodowej - jest ona odpowiednikiem Automapy znanej z PPC. Niestety jako użytkownik Automapy XL, muszę przyznać, że jeszcze długa droga by osiągnęła ona dokładność GP Mapy 3.0.
Samo iQue trudno jest opisywać, łączy w sobie jak gdyby dwa urządzenia: dobrego Palma i odbiornik GPS Garmina, przynajmniej klasy Legend. Jakby tego było mało twórcom iQue udało się sprawić by funkcje tych urządzeń się nawzajem niejako przenikały np. możemy w książce adresowej zapisać współrzędne geograficzne kontaktu i po ich kliknięciu zobaczyć na mapie gdzie to jest. Podobnie jest zmodyfikowany Palm Desktop, w którym pojawiły się ikonki służące właśnie do obsługi GPS i książki adresowej wzbogaconej o funkcje "wiążące" kontakty z mapami. Dodatkowo pojawiła się aplikacja umożliwiająca instalowanie map w formacie "img" Garmina bezpośrednio do palmtopa.
iQue jako Palm i GPS charakteryzuje się następującymi cechami:
- system PalmOS ver. 5.2.1 (R3 - trzecia edycja systemu, ciągle udoskonalanego przez Garmina, dostępna na www.garmin.com)
- procesor 200Mhz + procesor ARM 9 odpowiedzialny za wyświetlanie grafiki i obsługę dźwięku
- 32 MB RAM dostępne dla aplikacji użytkownika około 23MB (po wgraniu mapy bazowej)
- wbudowany mikrofon
- możliwość odtwarzania MP3
- kolorowy ekran o rozdzielczości 320 x 480
- wprowadzanie tekstu odbywa się przy użyciu Virtual Graffiti 2, oczywiście dostępna jest klawiatura ekranowa (przydatna podczas poruszania się samochodem)
- gniazdo kart SD - tylko obsługa kart pamięci (brak SDIO)
- bateria litowo- jonowa wystarcza na około 4 godzin ciągłej pracy i około 2 - 2,5 godziny pracy z włączonym GPS
- port podczerwieni
- standartowe gniazdo - universal connector (umożliwia korzystanie np. z klawiatury PPK)
- dodatkowe gniazdo ładowania (mała wtyczka - można wykorzystywać ładowarkę bez pośrednictwa podstawki)
- gniazdo słuchawkowe
- gniazdo anteny zewnętrznej GPS
- antena wbudowana umieszczona z tyłu obudowy odchylana do góry
- odbiornik GPS 12 kanałowy z obsługą WAAS/EGNOS
- Obsługa tras: automatyczne tworzenie, 50 tras po 50 punktów każda,
- Komputer podróży: informacje o odległościach, prędkościach i czasach osiągniętych w czasie podróży,
- Obsługa śladów: 32 ślady zachowane po 500 pkt. każdy, ślad aktywny o długości max. 5000 pkt. (możliwość ustawienia interwału zapisu)
Wrażenia z użytkowania
Po pierwszym uruchomieniu z przyjemnością zobaczyłem znany mi dobrze z moich poprzednich Palmów układ menu i przypomniałem sobie błyskawiczne reakcje systemu na polecenia. Pomimo, iż iQue ma tylko 200Mhz to odnosiłem wrażenie, że działa równie szybko jak T3 - przynajmniej w przypadku podstawowych aplikacji. Jednak w trakcie testowania okazało się, że równie szybko sprawuje się przy np. odświeżaniu mapy w PathAway! Nie potrafię tego wytłumaczyć, ale rzeczywiście tak jest.
Następną rzeczą, którą postanowiłem sprawdzić była jakość dyktafonu (mikrofonu) i znowu miłe zaskoczenie. Mikrofon ma stosunkowo dużą czułość i niski poziom zniekształceń - można go więc z powodzeniem używać, będąc pewnym, że będziemy w stanie odsłuchać bez irytacji nasze nagrania. Jakość odtwarzanych MP3, może nie jest rewelacyjna, jednak można ją określić jako dobrą, przynajmniej jako poprawną. Z całą pewnością jest o wiele lepsza, niż znane mi TT czy T3 - myślę że można porównać ją do Sony Clie.
Zaskoczeniem jest zmiana działania prawego dolnego klawisza - pełni on funkcję zmiany aplikacji służących do nawigacji - każde kolejne naciśnięcie powoduje wywołanie kolejnej funkcji. Oczywiście tak jak inne klawisze jego działanie można konfigurować w sposób który będzie dla nas najwygodniejszy. Z lewej strony obudowy znajdziemy "thumb wheel", które pozwala na "przesuwanie" się pomiędzy opcjami, po ich wybraniu. W trakcie korzystania z mapy umożliwia zmniejszenie bądź zwiększenie skali mapy. Wciśnięcie powoduje utworzenie "WayPointu" w aktualnej lokalizacji. Ponad "rolką" znajduje się przycisk uruchamiający dyktafon, poniżej zaś jest przycisk pełniący funkcję "wyjścia/rezygnacji". Po chwili można się przyzwyczaić do tych udogodnień i rozumieć zachwyt posiadaczy Clie, użytkujących to rozwiązanie. Rysik jest bardzo wygodny, wykonany z aluminium i częściowo z plastiku, dobrze "leży" w dłoni niestety by móc zresetować Palma, podobnie jak w M505, należy go rozkręcić by uzyskać dostęp do "szpilki".
Kolejną dużą zmianę w stosunku do standardowego Palma dostrzegamy po naciśnięciu ikony "Find" - pojawia się ekran na którym tylko jedna z ikon pełni rolę znaną nam do tej pory. Pozostałe związane są z funkcjami nawigacyjnymi, możemy wyszukiwać kolejno: waypointy (zapisane przez nas punkty w terenie), miasta, adresy, POI, restauracje itp., noclegi, atrakcje, sklepy, miejsca rozrywki. Oczywiście dostępność danych jest uzależniona od mapy, która jest aktualnie zainstalowana - bądź też map, ponieważ w każdej chwili możemy się przełączać pomiędzy nimi. GP Mapa z której mogłem korzystać umożliwia wykorzystywanie tych funkcji w sposób naprawdę satysfakcjonujący. Bardzo ciekawym jest wyszukiwanie np. najbliższej restauracji czy innego punktu w czasie jazdy z nawigacją. Po wybraniu kategorii wyszukiwanego punktu pojawia się lista, a obok każdej pozycji dynamicznie podawana jest odległość i kierunek (wskazywany strzałką).
Myślę, że użytkowanie iQue jako Palma jest wszystkim znane i jego opisywanie nic nowego nie wniesie. Zaznaczyć należy, że większość oprogramowania działającego w HiRes+ (320x480) działająca na T|T3, działa także na iQue, włącznie z grami (Warfare Inc, czy Bike or Die). Zatem sięgamy do tyłu Garmina i podnosimy antenę do góry, ta czynność powoduje uaktywnienie się odbiornika GPS. Warto zaznaczyć, że tylna ścianka iQue posiada zagłębienie w którym całkowicie się chowa złożona antena. Dzięki takiemu rozwiązaniu tył obudowy jest płaski - nie posiada "garba" jak popularne Mio 168 albo Yakumo Delta. Na ekranie widzimy ostrzeżenie przed poleganiem w nawigacji tylko na GPS - jest to standardowa informacja w odbiornikach firmy Garmin.
Klikając w miejsce w którym zwykle znajduje się pole do wpisywanie tekstu uzyskujemy uruchomienie aplikacji pokazującej nam ilość obserwowanych satelitów, jakość sygnału i aktualną pozycję. Jeśli tego nie zrobimy to na podstawie zmieniającej się "animacji" będziemy informowani o stanie pracy GPS:
- widok zielonego półokręgu - GPS wyłączony
- zielony półokrąg i poruszające się żółte paski w kierunku satelit - ustalanie pozycji
- zielony półokrąg i widok trzech satelit - pozycja ustalona, możliwa nawigacja.
Po ustaleniu pozycji uzyskujemy możliwość pełnego korzystania z aplikacji Quemap, w celu zobaczenia, naszej aktualnej pozycji na mapie, bądź wyznaczenia trasy do miejsca przeznaczenia. Wyznaczać trasę możemy bez zaktualizowanej pozycji. Domyślnie za start przyjmowana jest ostatnia znana lokalizacja. Wskazujemy punkt na mapie, czy wyszukujemy go z listy i wybieramy "route to". Chcąc zaplanowac trasę z innego miejsca, wystarczy w menu QueGPS wybrać Options->New Location i następnie z pomocą mapy wskazać inną lokalizację. Co ciekawe iQue po sprawdzeniu trasy na próbę i tak dalej będzie pamiętało, że było ostatnio włączone w Gdańsku, tzn. po wyjściu na zewnątrz nie będzie odświeżać almanachu i błyskawicznie poda pozycję GPS. Podobnie będzie się dziać podczas przerwy w nawigacji np. na nocleg. Rano iQue rozpocznie nawigowanie od pozycji geograficznej w której zostało wyłączone, nie ma więc potrzeby wytyczania trasy na nowo. Oczywiście tak utworzone trasy możemy zapisywać do późniejszego wykorzystania.
Natomiast fantastyczną funkcją jest możliwość podania kilku kontaktów, które chcemy odwiedzić i aplikacja tak zoptymalizuje trasę by była jak najkrótsza - sądzę że jest to wymarzone rozwiązanie dla tych wszystkich, którzy w swojej pracy muszą odwiedzać w ciągu dnia wielu klientów. W czasie podróży tradycyjnie w tego typu aplikacjach widzimy swoje położenie, wyznaczoną trasę, informację o nadchodzącym manewrze - ta ostatnia jest również podawana w formie komunikatu głosowego. Niestety, wśród dostępnych języków nie ma polskiego, trwają jednak dosyć zaawansowane prace nad rozwiązaniem tego problemu (prowadzi je oficjalny dystrybutor Garmina na Polskę firma EXCEL) .
Ponieważ samo iQue nie dysponuje głośnikiem o zbyt dużej mocy, doskonale sprawdza się ładowarka samochodowa z zintegrowanym głośnikiem, który posiada możliwość regulacji siły głosu przy użyciu wygodnie umieszczonego potencjometru.
Zaskakującym w swojej prostocie i funkcjonalności rozwiązaniem jest funkcja oszczędzania baterii, kiedy nawigujemy bez zewnętrznego źródła zasilania. Ique po chwili wyłączy wyświetlacz, by włączyć go w chwili gdy będziemy musieli wykonać jakiś istotny manewr, podając również komunikat głosowy. Równie sympatycznym rozwiązaniem jest automatyczne przełączanie się w nocny tryb wyświetlania, na podstawie informacji o zachodzie słońca odczytanej dzięki aktualnej pozycji geograficznej. Oczywiście można zrezygnować z korzystania z tej funkcji.
Miłym rozwiązanie podnoszącym komfort pracy z Palmem jest możliwość ustawienia siły głosu niezależnie dla poszczególnych wydarzeń systemowych, również nawigacyjnych: jest to sześć poszczególnych ustawień, a osobno główne dla słuchawek, głośnika i podbicia basów. Muszę powiedzieć, że to rozwiązanie z chęcią bym zobaczył również w swoim Asusie.
Czułość wbudowanej anteny muszę określić jako średnią - jednak w zupełności wystarczającą do zadań, do których iQue został stworzony. W zupełności wystarcza do nawigacji samochodowej, również w mieście wśród wysokich budynków. Natomiast w lesie, wśród drzew niestety gubi sygnał i trzeba się posiłkować anteną zewnętrzną. Pamiętajmy jednak, że używanie iQue w terenie nie było celem projektantów; do zastosowań "outdoor'owych" firma Garmin oferuje zupełnie inne urządzenia, wodoszczelne i znacznie bardziej odporne na czynniki zewnętrzne.
Ogromną zaletą iQue jako odbiornika GPS jest możliwość korzystania z ogromnej ilości map, pochodzących zarówno od producenta, jak i tworzonych przez zapaleńców - choćby w Polsce znanych jako projekt UMP. Jako przykład można podać, iż jeśli ktoś z użytkowników np. lubi żeglować, może kupić mapy Garmina serii MapSource BlueChart i dysponuje wówczas dokładnymi mapami morskimi! Istnieje ogromna ilość map, których możemy użyć posługując się iQue, a jeśli dla kogoś zakup GP Mapy jest wydatkiem zbyt dużym, może zakupić np. Nawigatora Emapy, który również umożliwi mu podróżowanie po Polsce (niestety bez autoroutingu), za dużo mniejsze pieniądze. W ostateczności można z powodzeniem posługiwać się wbudowaną mapą bazową Europy.
Niestety miałem możliwość testowania iQue tylko przez tydzień, ale muszę powiedzieć, że gdybym miał kupować kolejnego PDA opartego o PalmOS to z pewnością byłby to iQue 3600. Jako swoistego rodzaju dopowiedzenie, należy powiedzieć, iż firma Garmin w tym roku zaoferowała iQue 3200 jako model dla klientów o mniej zasobnym portfelu. Różni się on od 3600 następującymi elementami:
Plusy
bardzo dobrze przemyślana integracja Palma z GPS
dostępność map
solidne wykonanie
doskonale przemyślane akcesoria
solidny serwis Garmina na całym świecie i profesjonalna obsługa posprzedażna (support)
oprogramowanie dodatkowe wspierające nawigację, jak np. Birdwatch, Bright-iQ
Minusy
słaba bateria
cichy wbudowany głośnik
brak bluetooth
brak obsługi SIO
słaba możliwość doboru wyświetlanych informacji w czasie nawigacji (w porównaniu np. z eTrex Vista).
Za udostępnienie sprzętu do testów serdecznie dziękujemy firmie:
FHU MEGAN
http://www.gps-y.pl
tel. (012) 6230830
fax (012) 6230831
GSM 609 477-477
GSM 609 GPS-GPS