Instalacja Programu
Po umieszczeniu płyty w napędzie na pulpicie pojawia się automatyczne menu wyboru języku dla programu instalacyjnego:
Niczym się nie zastanawiając zaakceptowałem pozycję „Polish”. Zostałem poproszony o wprowadzenie kodu aktywacyjnego, który znajdziemy w pudełku z płytą CD(dokładniej za nią.). Po wprowadzeniu kodu nareszcie ujrzałem główne menu:
Zabrałem się za instalację aplikacji na palmtopie: Pierwsza opcja to instalacja programu bezpośrednio do pamięci palmtopa. Druga zaś zainstaluje pliki instalacyjne na kartę pamięci za pomocą czytnika kart wpiętego w port USB, po czym wkładając kartę do palmtopa program rozpocznie automatyczną instalację z karty do pamięci urządzenia.
Przed przystąpieniem do instalowania programu trzeba nacisnąć przycisk „Połącz” by program mógł nawiązać połączenie przez ActiveSync z palmtopem. Czynność ta przebiegła bardzo szybko i bezproblemowo. Do wyboru mamy 12 języków aplikacji: Angielski, Czeski, Duński, Niemiecki, Hiszpański, Francuski, Włoski, Norweski, Polski, Szwedzki, Węgierski, Grecki.
Program możemy zainstalować ogólnie na urządzeniu, zaznaczając wtedy ikonkę „Czerwonego PDA” jak i w wybranym folderze, bądź na karcie pamięci „Storage Card” Po przebrnięciu przez proces instalacji w naszym palmtopie pojawia się nowa ikonka:
Czas zabrać się za instalację map, bo bez tego program nie ruszy tylko. Sam program polecam zainstalować w pamięci urządzenia najlepiej RAM. Powoduje to szybsze działanie programu.
W kwestii komunikatów głosowych AutoPilot wygrywa z Automapą. Oferuje znacznie więcej, bo aż 7 opcji lektora. Automapa zawiera tylko 3 (Angielski, Niemiecki, Polski)
Pulpit zarządzający mapami przypomina trochę konsolę z Destinatora. Oprócz samej bardzo szczegółowej mapy Polski, otrzymujemy jeszcze Przejazdową mapę Europy z siatką dróg o powierzchni 1 500 000 km i ponad 75 000 miejscowościach. Brawo!
Do wyboru mamy 4 możliwości zainstalowania map:
-Sama mapa Europy o pojemności 40mb
-Kontur mapy Europy 8mb
-Mapa Polski 87mb
-Całość Europa i Polska 119mb
Wybrałem czwarty wariant mimo to, że nie będę jeździł z Autopilotem po Europie, ale chce zobaczyć jak szczegółowa jest mapa.
Nawigacja pod lupą
Po przebrnięciu całego procesu rejestracyjnego (aktywacja programu w moim przypadku przebiegła bardzo szybko i bezproblemowo), chciałem jak najszybciej zobaczyć jak wygląda program.
Główny ekran w przeciwieństwie do AutoMapy, jest bardzo ubogi, ale zapewne chodzi tutaj o jak najszybsze wprowadzanie danych i prostote obsługi. Już na pierwszy rzut oka widać, że klawisze są dużych wymiarów przez co mają nam ułatwić wprowadzanie danych i obsługę programu za pomocą opuszka palca. Górne klawisze to standard czyli przybliżanie/oddalanie mapy.
„Klawisz ręka” to skrót do najczęściej używanych opcji. Dzięki „rączce” możemy przesuwać mapę w dowolnych kierunkach.
Po kliknięciu na ręke mamy wysuwają nam się jeszcze 3 dodatkowe ikony. Pierwsza oznaczona „i” to użyteczna funkcja dzięki której klikając na dowolną miejscowość możemy się dowiedzieć Jaki to kraj, powiat czy też Województwo. Lupa odpowiada za pojawienie się paska skali, dzięki czemu możemy płynnie regulować stopień powiększenia mapy. Ostatni przycisk przypominający mi plansze do gry w statki ;-) to dostęp do podręcznego menu nawigacji- „Nawiguj do” Plus dla producenta za ciekawe rozwiązanie w postaci tego paska, jednak szybkość skalowania mapy pozostawia jednak jeszcze wiele do życzenia. Konkurencja niestety wypada tutaj lepiej. W dodatku urządzenie na którym testuje Autopilota to MDA III więc przy ekranie QVGA program powinien działać naprawde szybko.
(Wspomniana funkcja info.) (Menu okna „Nawiguj do”)
Cała struktura głównego menu opiera się na 3 zakładkach. Ikonki ‘cieszą oko’ i są na tyle duże, że spokojnie możemy odstawić rysik na bok i obsługiwać program palcem. Jedyne do czego bym się przyczepił to kwestia kolorystyki. Jest dla mnie zbyt ponura i szarawa.
Wchodząc do pozycji „Znajdź i nawiguj” możemy wyszukać Adres miejsca docelowego, Miejscowść/Region, POI według nazwy no i ta ciekawa opcja Kod pocztowy. Przykładowo kliknąłem na Sekcje Adres i tutaj widzimy dwie pozycje. Europa bez Polski, oraz Polska. Moja wrodzona ciekawość zainteresowała się Europą. Czym prędzej wybrałem tą pozycje i wprowadziłem dosyć dużą niemiecką miejscowość Mannheim. Program oczywiście znalazł po drodze mase innych miast zaczynających się na M. Myślałem, że będą tutaj chociaż nazwy głównych dróg, jednak są tu tylko numery tras i głównych dróg. Narzekać tutaj nie będę bo to i tak duży plus, że producent w tej cenie daje nam można powiedzieć, że gratis ‘przejazdową mapę Europy’. Program bardzo szybko wyliczał trasy nawet te które sięgały 1000 kilometrów.
Wrażenie wywarła na mnie ilość jak i sposób przedstawienia punktów POI.
Całość jest podzielona na następujące kategorie: Aeroklub, Ambasada, Apteka, Atrakcja turystyczna, Bank, Bankomat, Basen jachtowy, Biblioteka, Biuro informacji turystycznej, Centrum handlowe, Centrum kongresowe, Centrum kulturalne, Centrum muzyczne, Centrum sportowe, Centrum wystawowe, Czarny Punkt, Dentysta, Dojazd do linii lotniczych, Galeria Sztuki, Garaż, Górska przełęcz, Górski szczyt, Instytucja rządowa, Kasyno, Kino, Kort Tenisowy, Lekarz, Lodowisko, Lotnisko, Miejsce Kultu, Miejsce Widokowe, Muzeum, Opera, Park i teren rekreacyjny, Park rozrywki, Parking dla TIR-ów, Parking wypożyczalni samochodowych, Plac parkingowy, Plaża, Pływalnia, Poczta, Pole golfowe, Pole kempingowe, Policja, Port promowy, Przedsiębiorstwo, Przejście graniczne, Przystanek Autobusowy, Restauracja, Sala koncertowa, Salon samochodowy, Sąd, Serwis naprawczy, Sklep, Sporty wodne, Stacja benzynowa, Stacja kolejowa, Stacja LPG, Stadion, Szkoła ponadgimnazjalna, Szkoła/uniwersytet, Szpital/poliklinika, Teatr, Teren restauracji, Teren wypoczynkowy, Weterynarz, Winiarnia, Wypożyczalnia samochodów, ZOO, Życie nocne. Ufffff..... kategorii jest ogromna ilość! Myślałem, że będę mógł tutaj bardzo mocno pochwalić producenta za tak obszernie przygotowany dział POI, jednak zdziwiłem się gdy kliknąłem na „Życie nocne”. Nie ma tutaj nic. No trudno klikne na „Miejsca kultu”, tutaj też pusto (czyżby Polacy już nic nie wyznawali.). Przeglądając przez dłuższy czas tą sekcję mogłem zaobserwować, że producent chyba chciał nam stworzyć coś na miarę pustych zakładek, w które później możemy dodawać te znalezione POI. Te bardziej ucywilizowane jak Apteka, Kino, Teatr są pełne i jest ich dużo. Postarano się tutaj o uatrakcyjnienie wyglądu, przez dodanie małego motywu do każdej kategorii. Minus to brak jakichkolwiek POI dla mapy Europy. Chociaż zdaje sobie sprawę, że to wymagało by bardzo dużej pracy i pewnie cena programu przez to byłaby wyższa.
Czas przejść do tego co mnie bardzo ciekawi jak to się sprawdzi „Kod pocztowy”. Rozumiem, że wstukam kod i od razu pojawi się konkretny adres. No nic pozostaje mi tylko sprawdzenie tej funkcji. Po wejściu w menu, od razu zorientowałem się, że ta opcja dostępna jest tylko dla Polski. Rzeczywiście po wprowadzeniu mojego kodu pocztowego program po długim myśleniu znalazł go i pokazał na mapie moje lokum. Niestety każde przesunięcie listy kodów w dół powoduje długie myślenie palmtopa, przez co czekamy bardzo długo.
Plan podróży jest jakby odpowiednikiem atlasu, w którym możemy zobaczyć jakie i kiedy spotkają nas manewry oraz ile szacunkowo będzie trwać podróż.
„Ulubione” pozwala nam zarządzać i przeglądać naszymi kategoriami POI. Kolejne nowatorskie rozwiązanie tego programu to „Liczniki”
Możemy zarządzać licznikiem kilometrów prywatnych i służbowych Tryb nocny prezentuje się bardzo dobrze i nie powoduje efektu oślepiania podczas korzystani/jazdy nocą.
Przeglądając menu natrafiłem na funkcję, którą powinni znać posiadacze AutoMapy. Mianowicie zapis przebiegu naszej podróży, z późniejszą możliwością jej odtworzenia.
Moją uwagę przyciągnął napis „Śledzenie pojazdów”
„Idź do współrzędnych” daje nam możliwość znalezienia danego obiektu na podstawie wpisanych przez nas wartości szerokości i długości geograficznej.
Menu Ustawienia
Kwestia konfiguracji i ustawień odbiornika przebiegło w moim przypadku bezproblemowo. Odbiornik rikaline 6033 został wykryty natychmiast po wprowadzeniu odpowiednich ustawień. Do wyboru mamy możliwość połączenia modułu gps przez kabel szeregowy bądź też bluetooth lub moduły na kartach pamięci.
Menu nawigacja jest już bardzo rozbudowane:
Zaczynając od trybu wytyczania trasy mamy tutaj można już powiedzieć standard: Najszybsza, Najkrótsza i Najtańsza. Do tego dochodzi tryb pojazdu samochodowego i uwaga: ciężarowego!. „Widok 3D” to jest to na co większość osób czeka, kiedy pojawi się to w AutoMapie.
Możemy też ingerować w to co chcemy aby było widoczne na panelu górnym i dolnym głównego ekranu nawigacyjnego.
Menu ustawień aplikacji
W kwestii wprowadzania nazwa mamy możliwość pisania zarówno z klawiatury typu ABCDEF , jak i tej bardziej znanej czyli QWERTY. Ciekawa opcja dotyczy jednostek metrycznych. Odległości mogą być wyświetlane w jardach albo metrach.
Prowadź mnie do celu...- Nawigacja w terenie
Sprzęt gotowy do pracy, więc w drogę. Odpalam program i tutaj pierwsze schody. „Nie znaleziono map”. Myślę no trudno uruchomię jeszcze raz. Problem się powtarza. Na szczęście soft-reset rozwiązał niezgodność i program już odnalazł mapy. Znów kolejny problem, gps mimo, że widzi satelity, to program nie potrafi ich znaleźć, mimo, że wcześniej Autopilot od razu łapał sygnał bez zbędnych ustawień. Musiałem wejść w ustawienia GPS po czym wybrałem port i program wreszcie złapał sygnał. Podczas dalszego użytkowania programu w mieście nie zdarzyło mu się zgubić sygnału. Trzymał go stabilnie i cały czas widział od 6-9 satelit. Zaprogramowałem trasę, po chwili Autopilot czekał już na moje poczynania. Ruszam i nagle przez moje uszy przechodzi głos lektora. Niby nic ciekawego, ale jak go usłyszałem to od razu mi się skojarzył jego głos, ze starszym panem, który robi przeglądy kronik filmowych. Osobiście lektor kompletnie mi nie odpowiada i uważam, że powinni go zmienić. Powracając do mojej przejażdżki: Wybrałem profil trasy: „Szybka trasa” i rzeczywiście program prowadził mnie głównymi drogami, na których można rozwinąć trochę większe prędkości, oczywiście w ramach rozsądku:-). „Pan kronikarz” przypominał mi co pewien czas ile zostało do celu podróży (....”Za 2km osiągniesz cel podróży, za 500 osiągniesz cel podróży”). Niektórym ta opcja może działać na nerwy, dla mnie jednak to plus ponieważ bez patrzenia na ekran, mogę się dowiedzieć ile jeszcze pozostało mi do końca podrózy. Jak zawsze postanowiłem pojechać inaczej niż mi to powiedział program i chciałem zobaczyć jak szybko obliczy mi nową trasę i czy będzie to jakiś problem. Niestety, program obliczał trasę dosyć długo, o wiele dłużej niż AutoMapa, a gdy już znalazł trasę to tutaj dopiero pojawiło się zdziwienie na mojej twarzy! Lektor prowadził dobrze, ale moja pozycja na mapie nie była na drodze lecz daleko od niej i co najgorsze nie był to chwilowy problem, lecz taki widok musiałem oglądać przez dłuższy okres czasu. Mimo tych przykrych niespodzianek program doprowadził mnie dobrą trasą do celu. Na załączonych scrennach chce wam pokazać ciekawą opcję. Otóż przejeżdżając przez jakieś skrzyżowanie, Autopilot dodatkowo oznacza ten przejazd przezroczystą strzałką.
Zapomniałem jeszcze dodać, że mapy zawierają kierunkowość ulic. Spodziewałem się, że za dosyć wysoką cenę produktu, odświeżanie naszej pozycji będzie płynne jak to w przypadku iGO 2006, jednak wskaźnik przeskakuje tak jak w Automapie. Kolejna rzeczą jaką chciałem sprawdzić to jak zachowa się program w przypadku gdy ktoś nagle do mnie zadzwoni a ja akurat będę korzystał z nawigacji. Tutaj byłem pod wrażeniem. Program nie przerywa pracy, tylko gdy ktoś dzwoni cały czas jest w tle. Kończąc rozmowę, nic nie musimy klikać, AutoPilot od razu działa tak jak przed połączeniem. Mogłem więc ruszać dalej. Przełączyłem profil trasy: „Najkrótsza trasa”. Zaprogramowałem żądany i obiekt i za chwilę jechałem dalej. Denerwowało mnie okno w którym jest pasek postępu obliczania nowej trasy. Mogliby wziąć przykład z Beckera, który obliczając trasę nie chwalił się tym na pół ekranu. Wyjeżdżam z osiedlowej ulicy i w głośniku odzywa się lektor „Skręć w lewo”. Program chciał żebym skręcił w osiedlową uliczkę, która jest zamykana bramką. Ehhh...pojechałem przed siebie, oczywiście trochę poczekałem zanim wyliczył trasę. Dalszy etap mojej podróży przebiegał bezproblemowo do czasu większego skrzyżowania.Tutaj chce załączyć zrzut ekranu:
Program chciał mnie ewidentnie prowadzić w pole! Podsumowując ostatni etap podróży. Dobrnąłem do celu, jednak spodziewałem się czegoś więcej.
Podsumowanie
AutoPilot posiada wiele opcji których na dzień dzisiejszy brak AutoMapie.: widok 3d, ciekawsza kolorystyka, kierunkowość ulic, pełna współpraca z palmtopami wyposażonymi w ekran VGA, oraz kompletna nowość: współpraca z urządzeniami wyposażonymi w system operacyjny Windows CE 4.2- na pewno nie skreślają od razu programu. Zestawiając AutoMapę z AutoPilotem, mogę powiedzieć, że Autopilot wygrywa z AutoMapą pod względem funkcji nawigacyjnych i ogólnego rozplanowania menu, mam na myśli też przystosowanie do obsługi palcem, jednak jeżeli chodzi o sposób prowadzenia mnie do celu jak i nawigację niestety AutoPilot musi jeszcze trochę nad tym popracować. Myślę, że producent powinien przeanalizować jeszcze raz cenę swojego produktu -390zł netto za program, który posiada jeszcze wiele „krzaczków” to jednak za wysoko.
:: Plusy:
Pełna współpraca z palmtopami wyposażonymi w ekran VGA
Możliwość instalacji programu na urządzeniach z systemem operacyjnym Windows CE 4.2
Widok 3d +Wyszukiwanie po kodzie pocztowym
Kierunkowość ulic
Tryb samochodu ciężarowego
Przejazdowa mapa Europy(to należy traktować tylko jako dodatek, bo mapą tego bym nie nazwał)
Mnogość opcji
Tryb info
Zapis/Odtworzenie śladu GPS
Ciekawy sposób prezentacji punktów POI
Kontrastowe i ciekawe pod względem kolorystycznym mapy
Duża liczba obiektów POI
Dobra szczegółowość map
:: Minusy:
Stanowczo za wysoka cena
Bardzo wolne działanie całego interfejsu programu
Długi czas wytyczania nowej trasy
Lektor rodem z lat 60-tych
Potrafi często zaprowadzić dosłownie w pole
Po resecie urządzenia, traci ustawienia GPS
Ponura kolorystyka Menu
Ocena końcowa to: 5.5/10 ..."
Od redakcji: Dodatkowe informacje na temat tego programu znajdziecie również na forum PDAclub.pl, gdzie kilku naszych Clubowiczów spisuje wrażenia z użytkowania tej aplikacji.