Navigon idzie na wschód

28 kwiecień 2005
Autor :   PeDeA (artykuł gościnny)
ilustracja Na targach CEBIT w Hanowerze w marcu 2005 r. firma Navigon GmbH z Hamburga przedstawiła nową wersję 5 popularnego w Niemczech systemu nawigacyjnego Navigon Mobile Navigator. Navigon GmbH operuje na rynkach europy zachodniej od wielu lat. W roku 1991 powstało towarzystwo kartografii cyfrowej CIS GmbH, Würzburg. Już w roku 1996 przedstawiony został dynamiczny system nawigacyjny "AutoPilot 2000", który patrząc z dzisiejszej perspektywy, znajdował się na poziomie raczkującego niemowlaka. Po przemianowaniu firmy na Navigon GmbH w roku 1998 ukazał się protoplasta dzisiejszych systemów nawigacyjnych dla Pocket PC pod nazwą "P1". Program ten nie był doskonały - wyznaczane trasy odbiegały z reguły od ideału, również odwzorowanie dróg prowadziło nie rzadko do błędnego wyznaczania, które wymagały przysłowiowego skoku z wiaduktu, na drogę przebiegającą na innym poziomie. Ale P1 pozwalał już w pewnym sensie docierać do wybranego celu.
Obok firmowanego przez Navigon GmbH programu Mobile Navigator firma ta dostarcza oprogramowanie do systemów nawigacji wbudowanych między innymi na stałe do samochodów koncernu Volkswagen/Audi/Seat/Skoda, ale również do tak zwanych produktów OEM sprzedawanych przez sieci Aldi, Tchibo i inne. Po kilku latach własnych doświadczeń z różnymi systemami nawigacyjnymi stwierdzam, że nie będzie nigdy systemu, który będzie potrafił w pełni wyeliminować potrzebę nadzorowania jego pracy przez kierowcę. Przyczyn tego stanu jest kilka. Nawet najdoskonalszy program z reguły nie będzie w stanie wybrać trasy, którą preferujemy i stale jeździmy, bo ona wcale nie musi być najlepsza z punktu widzenia klasy drogi czy też długości trasy. Dodatkowo wpływają na to inne czynniki, jak stan odwzorowania dróg na mapach cyfrowych. Aktualizacja map realizowana jest okresowo, co oznacza, że aktualna wersja może przedstawiać stan dróg sprzed kilku lub kilkunastu miesięcy, a nawet paru lat. Według danych producenta map cyfrowych, którą jest firma Navteq, każda z dróg zawartych w tych mapach posiada około 150 atrybutów je opisujących. Jest to ogromna ilość informacji. A producenci systemów nawigacyjnych potrzebują parę dalszych miesięcy, żeby zgrać "surowe" mapy cyfrowe z własnymi programami. W rezultacie kupujemy "aktualne" mapy do nawigacji, które przedstawiają stan dróg sprzed co najmniej paru miesięcy.

Następujące dane na temat nowej wersji Navigon Mobile Navigator|5 są kompilacją informacji pochodzących zarówno z oficjalnych jak i mniej oficjalnych źródeł, do których należą przede wszystkim:
- Strona firmy Navigon GmbH
- Forum portalu PocketNavigation.biz
- Informacje własne z targów CEBIT 2005 i inne

Dlatego też informacje, które tutaj przeczytacie mogą nie w pełni pokrywać się z tym co za kilka tygodni zostanie oficjalnie zaprezentowane, w momencie premiery rynkowej programu.

Mapy


Program korzystał będzie z map firmy Navteq przygotowanych w listopadzie 2004 roku. Uwzględnione zostaną również poprawki naniesione w styczniu 2005 roku. Znana z poprzednich wersji programu funkcja Mapexport dostępna z poziomu pecetowego instalatora, pozwalająca tworzyć własne wycinki map z mapy całej Europy, nie będzie zawarta w wersji MN|5. Oznacza to prawdopodobnie, że nie będzie również opcji planowania tras na PC. Nie znaczy to jednak że trzeba będzie do PDA wrzucić mapę całej Europy, gdy wystarczy nam tylko jeden kraj. Dostępne będą mapy pojedynczych państw, regionów (np. BeNeLux) lub też różnych części Europy. Na pewno jeszcze niekompletna specyfikacja poszczególnych map znajduje się na załączonych zrzutach ekranu. Mapa "Europe" o wielkości 1,376MB zawierająca wszystkie zdygitalizowane przez Navteq kraje, będzie dostarczana na karcie pamięci SD 2GB.

ilustracja
Mapa Europe


Kraje zaznaczone jaśniejszym odcieniem zielonego są odwzorowane z małą dokładnością. Wygląda na to, że Navteq jest jedynym w tej chwili na rynku dostawcą mapy Europy Wschodniej z właściwym określaniem położenia obiektów geograficznych względem przyjętego układu współrzędnych. Mapa Polski zawiera na razie główne drogi (Major Roads) umożliwiające podróż z jednego miasta do drugiego oraz dokładnie odwzorowaną Warszawę.

ilustracja


ilustracja


Pierwsza mapa Czech firmy Navteq ukazała się w roku 2002. Obecna jej wersja zawiera 21% dróg bardzo dokładnie pokrytych, 51% do szczebla 3 kategorii oraz 100% dróg głównych. Dalsze informacje odnośnie stanu pokrycia dróg poszczególnych państw dostępne są na witrynie Digi-map.de. Natomiast w Niemczech, których odwzorowanie już od dawna jest 100%owe, uzupełniona została numeracja domów nawet w małych miejscowościach i wsiach. Cała Mapa Europy zawiera około 2.500.000 POI. Nawigacja będzie możliwa jedynie w ramach jednej z posiadanych map. To znaczy, że posiadacz pojedynczych map (plików) np. Niemiec i Francji będzie musiał na granicy przerwać nawigację w celu zmiany mapy.

ilustracja


ilustracja


ilustracja


Natomiast posiadacze map EuropaB lub EuropaC będą w stanie przejechać np. z Polski do Portugalii bez zmiany mapy. Posiadacze mapy EuropaB nie będą mogli wyznaczyć bezpośrednich tras z Polski do Włoch i do państw Skandynawii. Niemal nie ograniczone możliwości planowania tras pokazuje zrzut EuropaCC (Gibraltar - Amsterdam - Grecja).

ilustracja


Wyznaczenie trasy jest więc możliwe w ramach jednej mapy niezależnie od ilości objętych państw, a jedynie posiadacze mapy Europe będą mogli planować podróże "bez granic" w ramach wszystkich zdygitalizowanych 27 europejskich krajów. Dostępne będą mapy następujących krajów: A, AND, B, CH, CZ, D, DK, E, F, FIN, FL, GB, GR, H, I, IRL, L, MC, N, NL, P, PL, RSM, S, SK, SLO, V (zrzut Europe.jpg). Poza tym będą dostępne mapy Ameryki Północnej USA i CDN oraz krajów arabskich BRN, KSA, KWT, OM, Q i UAE.

ilustracja


Sprzedaż oraz instalacja programu i map


Program i wszystkie pojedyncze mapy będą umieszczone na dwóch płytach DVD. W podstawowej wersji na rynek niemiecki ma być zawarta jedynie licencja na mapę Niemiec. Dalsze mapy mogą być użytkowane po wykupieniu odpowiednich kluczy aktywacyjnych w ramach systemu CleverMap. To oznacza, że przy nie przemyślanym zakupie pojedynczych licencji map może dojść do tego, że użytkownik będzie zirytowany, gdyż nawigacja przez granice państw może okazać się możliwa jedynie po uciążliwej zmianie map. Dalsze szczegóły dotyczące CleverMap na stronie producenta.

Odbiornik GPS


Już od roku dostępny jest modularny odbiornik pod nazwą MGPS. W postaci podstawowej jest to normalny odbiornik kablowy. Istnieje możliwość zakupu dodatkowych modułów TMC i Bluetooth, które po umieszczeniu w odbiorniku podstawowym pozwalają w pierwszym przypadku na odbiór sygnałów radiowych o stanie dróg, a w drugim na komunikację bezprzewodową z PDA z jednoczesnym uniezależnieniem od zasilania z sieci pokładowej samochodu. Naturalnie można też wbudować oba moduły jednocześnie. Łącznie z programem w wersji MN|5 ukaże się nowy odbiornik modularny NAVIGON|TriCeiver o zredukowanych wymiarach i przedłużonym czasem działania na wbudowanym akumulatorku z około 3 do około 8 godzin. Nowa technologia "High Sensitivity" tego odbiornika umożliwia optymalną lokalizację własnego położenia nawet w terenie ze złym odbiorem GPS.

ilustracja
MGPS


TMC


TMC (TrafficMessageChannel) to system kodowanych sygnałów radiowych wysyłanych przez radiostacje UKF, które umożliwiają identyfikację przeszkód w formie korków lub robót drogowych przez program nawigacyjny oraz dynamiczne wyznaczenie objazdu. TMC wymaga więc stale aktualizowanych komunikatów radiowych. Dalszym warunkiem działania TMC są mapy cyfrowe zawierające atrybuty dróg umożliwiające interpretację komunikatów radiowych. Aby informacje te prowadziły do sensownych decyzji komputera, muszą one zawierać dane o rodzaju zakłócenia ruchu drogowego, długości zakłóconego odcinka drogi, szacowanym czasie zakłócenia oraz nasileniu ruchu drogowego w zakresie tego zakłócenia. W MobileNavigator|5 zawarta jest nowa wersja 3.0 TMC, która umożliwia znacznie dokładniejsze opisanie zakłóceń ruchu drogowego. Nowością jest również odbiornik TMC firmy GNS oznaczony symbolem GNS FM9 RDS TMC, który można stosować jako uzupełnienie starszych modeli odbiorników GPS nie dostarczających sygnału TMC.

ilustracja ilustracja


Oto pozostałe bardziej istotne funkcje programu:


- Easy & Professional Modus - możliwość wyboru opcji sterowania programem, Easy dla laików pragnących jedynie dotrzeć do celu, Professional dla technicznych indywidualistów pragnących mieć wpływ na wszelkie ustawienia programu
- CleverMap - opis powyżej w tekście
- SpeedInfo - umożliwia pokazanie aktualnego ograniczenia prędkości na wyświetlaczu
- Możliwość obsługi programu palcem na ekranie dotykowym
- 3D - pokazuje trasę z lotu ptaka
- Voice Command - pozwala wybór celu przy pomocy komend głosowych
- Planowanie trasy z wieloma celami pośrednimi
- Wybór celu z Outlooku
- Go Home - umożliwia natychmiastowy wybór trasy "do domu" przez naciśnięcie tylko jednego przycisku
- SignPost - w górnej części wyświetlacza ukazują się tablice przedstawiające zjazdy lub skrzyżowania na autostradach. Funkcja ta ma działać również na głównych drogach krajowych.
- TMC - bezpłatne dynamiczne prowadzenie na objazd w wypadku korków na planowanej drodze

ilustracja


Szybkość wyznaczania tras oraz autokorekty trasy zostały w MN|5 znacznie przyspieszone. MobileNavigator|5 ma się ukazać w połowie maja 2005. Na stronie internetowej firmy Navigon istnieje możliwość rejestracji, aby uzyskać nowy program MobileNavigator|5 w pierwszej kolejności. Ceny poszczególnych map oraz odbiorników GPS, a także dodatkowych modułów dostępne są m.in. na witrynie GeTechs.de

O Serwisie

Wortal PDAclub.pl to serwis internetowy zajmujący się tematyką technologii mobilnych. U nas znajdziesz najnowsze informacje o smartfonach, tabletach, smartwatch i innych urządzeniach mobilnych pracujących zarówno pod kontrolą Apple iOS jak i Google Android czy też Windows. PDAclub.pl to także jednao z najstarszych forów internetowych, gdzie każdy użytkownik znajdzie fachową pomoc.

PDAclub POLECA


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję