Nawigacja zaprojektowana dla motocyklistów
Firma Lark, dostawca urządzeń nawigacyjnych, prezentuje najnowszą nawigację – Lark FreeBird 35AT z systemem nawigacyjnym LarkMap bazującym na mapach Copernicus. Nowy model nawigacji charakteryzuje się bardzo solidną, odporną na uderzenia i warunki atmosferyczne obudową (wodoszczelność, pyłoszczelność IP54), o wymiarach 104mm x 89mm x 23mm, 3.5 -calowym dotykowym ekranem o rozdzielczość 320x240 pikseli, posiada wbudowaną technologię transmisji bezprzewodowej Bluetooth, wydajny i szybki procesor Samsung 2416 o częstotliwości 400MHz, wielokanałowy odbiornik GPS, 1GB wbudowanej pamięci flash na mapy nawigacyjne oraz gniazdo microSD .
Podstawową cechą urządzenia jest jego wielozadaniowość. W komplecie są dwa uchwyty – bardzo solidny, metalowy do motocykla i standardowy do samochodu. Dzięki zapasowej wymiennej baterii (w komplecie są dwie baterie!), Lark FreeBird 35AT jest jednocześnie niezawodną nawigacją do samochodu, motocykla, roweru, skutera i dla pieszego. Sugerowana cena detaliczna 499 zł z VAT.
Szczególną uwagę na ten model powinni zwrócić posiadacze motocykli czy skuterów, a także zwolennicy dalekich wypraw rowerowych i pieszych. Lark FreeBird 35AT posiada bowiem odporną na kurz i wilgoć obudowę (standard IP54) oraz ma w komplecie uchwyt do mocowania na kierownicy motocykla, skutera czy roweru. Uchwyt motocyklowy nawigacji wyposażony jest w mocowanie kulowe z regulowaną siłą docisku, który gwarantuje pewne mocowanie i chroni przed wstrząsami. Dzięki temu w trakcie jazdy na motocyklu czy rowerze drgania kierownicy są tylko w niewielkim stopniu przenoszone na urządzenie, co podnosi komfort i wygodę użytkowania.
Dzięki technologii transmisji bezprzewodowej Bluetooth komunikaty głosowe można odsłuchiwać podczas jazdy za pośrednictwem zestawu słuchawkowego, dlatego warto dokupić stereofoniczne słuchawki Bluetooth (powszechnie dostępne na rynku). W zestawie z nawigacją jest nie tylko uchwyt do mocowania zestawu na kierownicy motocykla, ale również odpowiednie przewody do podłączenia nawigacji do akumulatora. Wygodny wtyk pozwala na odłączanie uchwytu od instalacji elektrycznej bez konieczności jej demontowania.
Ciekawie rozwiązano zasilanie urządzenia. Po pierwsze, urządzenie można podłączyć do instalacji elektrycznej motocykla. Dodatkowo Lark FreeBird 35AT korzysta z wymiennego akumulatora litowo-jonowego. W trosce o wygodę użytkowników producent wyposażył zestaw w drugi, zapasowy akumulator. Dodatkowe oryginalne akumulatory można będzie dokupić, dzięki czemu z Larkiem FreeBird 35AT możliwa będzie nawet najdłuższa piesza czy rowerowa wyprawa z dala od cywilizacji. Wystarczy mieć zapas naładowanych akumulatorów. Sama ich wymiana nie nastręczy nikomu trudności.
Dla każdego posiadacza motocykla nawigacja GPS jest rzeczą bardzo przydatną, zarówno w mieście, jak i w trasie. Do tej pory motocykliści mogli wybierać jedynie wśród urządzeń kosztujących znacznie powyżej 1000 zł. Lark jak zwykle zaskakuje świetnym stosunkiem jakości do ceny i pełny zestaw Lark FreeBird 35AT (z dwoma akumulatorami, dwoma uchwytami, kablem UBS, ładowarką samochodową i przewodami do podłączenia urządzenia do zasilania motocykla) proponuje za mniej niż połowę tej ceny.
Odtwarzacz multimedialny
Lark FreeBird 35AT pełni także funkcję odtwarzacza multimedialnego. W tym zakresie można korzystać z urządzenia jako odtwarzacza plików muzycznych, filmów oraz zdjęć. Urządzenie posiada port kart pamięci flash w formacie microSD. Korzystanie z gniazda kart pamięci pozwala na wgranie plików multimedialnych, a następnie odsłuchiwanie muzyki lub głosu przez wbudowany głośnik. Można także odsłuchiwać dźwięk poprzez zestaw słuchawkowy Bluetooth.
Oprogramowanie LarkMap
Nawigacja Lark FreeBird 35AT korzysta z najnowszego oprogramowania nawigacyjnego LarkMap. Zasoby mapowe LarkMap (bazują na mapach Copernicus) to blisko 500 000 km dróg z numeracją (praktycznie wszystkie przejezdne drogi w Polsce), 2,2 mln punktów adresowych, pełna baza miejscowości (ok. 53 000), ponad 2200 dokładnych planów miejscowości, w tym wszystkie miasta z pełną bazą ulic oraz blisko 100 000 aktualnych, sprawdzonych i faktycznie użytecznych obiektów POI, takich jak urzędy, centra handlowe, hotele, banki, bankomaty, stacje benzynowe czy atrakcje turystyczne. Użytkownik może dodawać własne punkty POI, eksportować je i importować.
O radarach i niebezpiecznych miejscach na drodze ostrzega komunikat głosowy. Mapy są bardzo czytelne - widoczne są obrysy budynków (w widoku 3D – bryły) i numeracja budynków oraz nazwy obiektów (np. Muzeum Narodowe, Wolny Obszar Celny, Park Bródnowski).
Nawigacja do konkretnych punktów adresowych (np. Warszawa, Grochowska 341) jest bardzo precyzyjna, bo wskazuje rzeczywiste położenie celu przy budynku, nawet jeśli jest on odsunięty od ulicy. Jest to możliwe, gdyż poszczególne numery budynków i posesji nie są interpolowane (automatycznie wyliczane), a odpowiadają fizycznemu położeniu obiektu (są sprawdzone w terenie).
W nawigacji LarkMap istnieje funkcja nawigowania do skrzyżowania ulic. Wskazując cel podróży, bardzo często nie znamy konkretnego numeru budynku, a wiemy tylko, że jest to róg ul. Marszałkowskiej i Hożej w Warszawie (tak np. zapraszają widzów do studia prowadzący program Dzień Dobry TVN) – LarkMap bez trudu doprowadzi do tak wybranego skrzyżowania.
Nowoczesny algorytm nawigacyjny działa bardzo szybko, umożliwia ustalenie parametrów wyboru trasy najszybszej, najkrótszej, dla samochodu, roweru, pieszego, a dla fanów off-roadu – terenowej 4x4. Trasa może być wyznaczana z wykluczeniem dróg gruntowych, dróg ekspresowych, dróg płatnych itd. Użytkownik ma również wpływ na działanie algorytmu wyszukującego trasę: można definiować własne dopuszczalne prędkości na poszczególnych kategoriach dróg i ulic.
Warto podkreślić wygodę korzystania z LarkMap w przypadku, gdy kierowca przez pomyłkę lub z dowolnego powodu (korek, wypadek) zjedzie z sugerowanej trasy. Nawigacja nie będzie go uporczywie nakłaniać do powrotu na pierwotną trasę, sugerując zawracanie czy inne nadkładanie drogi. Po jednej nieudanej próbie zdyscyplinowania kierowcy uzna, że jednak celowo szuka on innej trasy i szybko wskaże alternatywę.
Aktualne mapy to podstawa nawigacji, szczególnie że w Polsce nie narzekamy na stagnację. Może niewiele przybywa nam nowych autostrad, ale za to sporo jest remontów, modernizacji, objazdów. Po kupieniu urządzenia z LarkMap użytkownik ma prawo do bezpłatnej aktualizacji mapy . Wystarczy zarejestrować się na stronie www.larkmaps.pl .
Każda kolejna aktualizacja to wydatek jedynie 9,76 zł (z VAT). Co ważne, zapłacić można na wiele sposobów: najszybciej i najwygodniej przy takiej mikropłatności zrobić to SMS-em. To pierwszy w Polsce serwis aktualizacji map, który daje taką dogodną możliwość.
Swoboda wyboru map
Urządzenie Lark FreeBird 35AT umożliwia korzystanie z wielu systemów nawigacyjnych i map, do jakich przyzwyczaił się użytkownik – np. jeden system nawigacyjny do motocykla, inny do samochodu, a jeszcze inny do wędrówek pieszych. Instalacja jest bardzo prosta – wystarczy tylko wybrać dodatkowe mapy, kupić je i zainstalować w urządzeniu (na dodatkowej karcie pamięci). Jest to o tyle ważne w przypadku tego prawdziwie wielofunkcyjnego urządzenia, że użytkownik ma otwartą drogę do korzystania z bardzo specjalistycznych aplikacji, o ile tylko są one kompatybilne z systemem Windows CE.
Atrakcyjna cena
Lark FreeBird 35AT kosztuje tylko 499 zł brutto. W komplecie użytkownik dostaje urządzenie z systemem nawigacyjnym LarkMap (mapa Polski), uchwyt do mocowania do motocykla, przewody do podłączenia do instalacji elektrycznej oraz dodatkowo uchwyt samochodowy i ładowarkę samochodową oraz zapasowy akumulator.