PDA i GPS - raport za 2007 rok

06 październik 2008
Autor :  
Serwis Skapiec.pl porównujący ceny produktów w sklepach internetowych, przygotował raport, który może Was zainteresować. Jest to podsumowanie 2007 roku, jeśli chodzi o zakupy palmtopów, palmtopo-telefonów oraz nawigacji GPS. Znajdziecie tutaj m.in. szczegółowe statystyki dotyczące preferencji użytkowników, zmian tych preferencji na przeciągu ponad 12 miesięcy, dowiecie się jak kształtowały się ceny itd. W głębi newsa zaczynamy od krótkiego podsumowania raportu. Jeśli zapragniecie przeczytać całość, to zapraszamy do przeskoczenia na drugą stronę tego artykułu.

 

"... Rynek urządzeń GPS okiem Skąpiec.pl

Producenci urządzeń GPS mogą zaliczyć miniony rok do udanych. Jak wynika z badań Gfk Polonia, sprzedaż urządzeń typu PND wzrosła w 2007 roku aż o 400 proc. W ubiegłym roku sprzedano  ok. 250 tysięcy urządzeń do nawigacji satelitarnej. W efekcie, wartość rynku GPS w Polsce osiągnęła prawie 250 mln zł.

Skąd taki boom?
Według ekspertów to wynik nałożenia się na siebie kilku czynników.

Jednym z nich są znaczne spadki cen tego typu urządzeń. Według danych Gfk Polonia obniżka cen sięgnęła nawet 50-60 proc. W efekcie, średnia cena sprzedanego urządzenia spadła z 1800 zł w grudniu 2006 do 1100 zł na koniec 2007 roku.

Na wzrost zainteresowania rynkiem GPS wpłynęła także coraz większa dostępność tych produktów oraz poszerzenie oferty poszczególnych producentów. Obecnie znajdziemy przeszło 160 modeli sygnowanych logo ok. 40 producentów, podczas gdy w połowie 2006 roku mogliśmy wybierać jedynie spośród 35 modeli oferowanych przez 12 marek.

Co ciekawe, zdaniem specjalistów, najlepsze czasy dla rynku urządzeń nawigacji satelitarnej dopiero nadejdą. Prognozy te mają swoje uzasadnienie – stosunek ok. 500-600 tys. zakupionych już urządzeń GPS do liczby zarejestrowanych samochodów (osobowych i dostawczych) oscylującej wokół 16 mln.
     
Wybory internautów
Serwis porównujący ceny Skapiec.pl przyjrzał się rynkowi urządzeń GPS pod kątem preferencji internautów.
Z raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od października 2006 do grudnia 2007 roku w kategoriach Palmtopy i Nawigacja GPS” wynika, że  rynek urządzeń GPS został zdominowany przez palmtopy  z wbudowanym modułem GPS. Odnotowały one w badanym okresie aż 68,51 proc. wszystkich wyborów.

Zdecydowanie rzadziej użytkownicy serwisu interesowali się nawigacją samochodową (27,42 proc.),  nawigacją ręczną (2,19  proc.) oraz samym  modułem GPS (zaledwie 1,88 proc.).

Mio zwycięzcą
W przypadku palmtopów najbardziej pożądaną marką okazał się Mio. Produkty z logo tego producenta zanotowały  27  proc. wyborów internautów dokonanych wśród 17 producentów. Warto tu dodać, że Mio okazał się niekwestionowanym liderem w ramach całego rynku urządzeń GPS - niemal połowa z 250 tysięcy tego typu urządzeń sprzedanych w 2007 roku na polskim rynku  była sygnowana logo tej marki.

Zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się palmtopy z logo Asusa – 21,77 proc. wyborów. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Fujitsu-Siemens (14,31 proc. wyborów)  oraz HP (13,70 proc.).

- Z naszych danych wynika, że im słabsze wyniki generowali ci dwaj, tym większą popularnością cieszyły się Asus i MIO. Można więc zaryzykować tezę, iż Asus i MIO zdobywali rynek kosztem Fujitsu-Siemens i HP – wyjaśnia Monika Janiszewska, specjalista ds. PR serwisu.

Najtańszy proszę
Wygląda na to, że najchętniej sięgamy po najtańsze palmtopy, służące tylko i wyłącznie do nawigacji. W badanym okresie najczęściej wybieranym przez 1,3 mln internautów korzystających ze Skąpca  przedziałem cenowym był przedział „do 1000 zł”. Wybrało go 48,40 proc. spośród tych, którzy zaznaczali wartości parametru Cena.
 
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział „od 1000 do 1300 zł”  (24,25 proc. wszystkich wyborów).

Co ciekawe, w przypadku dwóch kolejnych przedziałów cenowych, internauci wolą dopłacić do wyższego standardu. I tak wybierają częściej przedział „od 1600 do 2000” (10,92  proc. wyborów), niż przedział „od 1300 do 1600 zł” (9,43 proc.).

 W identycznym stopniu sięgamy zaś po palmtopy z przedziału „od 2000 do 3000 tys. zł” (3,59 proc.) oraz palmtopy  z najwyższej półki cenowej tj. powyżej 3 000 zł (3,41 proc. wyborów).

Palmtop-pilot
Niekwestionowanym liderem pozostają w całym badanym okresie palmtopy z modułem pozycjonowania satelitarnego GPS, które mogą być wykorzystywane do nawigacji samochodowej.

Moduł GPS cieszy się zainteresowaniem aż 94,61 proc. segmentu kupujących. Można z tego wywnioskować, iż interesujemy się palmtopami przede wszystkim jako swego rodzaju pilotami do samochodu, nie zaś ze względu na ich pierwotną rolę - elektronicznego organizatora.

Kosztowny mix
Coraz większą popularność zdobywają też PDA z modułem telefonicznym. W analizowanych okresie aż 84,24 proc. wszystkich wyborów przypadło na opcję palmtopa z GSM. Można podejrzewać, że w przyszłości tego typu urządzenia zawojują rynek. Tym bardziej, że producenci dokładają starań, by wypuszczane na rynek modele były coraz bardziej poręczne i lekkie.  Złotego środka jeszcze najwyraźniej nie odnaleziono, biorąc pod uwagę fakt, że  żaden palmofon nie waży mniej, niż 150 g. Dla porównania – telefony komórkowe ważą już od ok. 60 g.

Największą barierą dla kupna tego miksu mini-komputera z telefonem są jednak jego ceny. Jeśli nasz budżet jest ograniczony, trudno nam będzie znaleźć interesujący model z modułem telefonicznym. Ceny tego typu urządzeń oscylują wokół 2500 zł. Choć możemy spotkać się ze sprzętem o jeszcze 1000 zł droższym. Nadal za palmtopa z modułem GSM zapłacimy czasem o 100 proc. więcej, niż za model o porównywalnych możliwościach, ale bez telefonu.
Inna sprawa że wybierając palmofona zapłacimy mniej, niż w przypadku, gdybyśmy chcieli nabyć osobno telefon komórkowy i tradycyjne PDA o porównywalnych możliwościach.

Nawigacje też tanie
W przypadku Nawigacji GPS również nie lubimy przepłacać. Najczęściej wybieranym przez użytkowników Skąpca przedziałem cenowym był – podobnie jak w przypadku palmtopów - przedział „do 1000 zł” (57,38 proc wszystkich wyborów).

Także i w tym przypadku najrzadziej jesteśmy skłonni sięgnąć po modele z wyższych półek:  „od 3000 do 5000 zł” -  3,10 proc. wyborów, „powyżej 5 tysięcy” – ledwie 1,56 proc.. Na tego typu „widzimisię” spoglądamy łaskawszym okiem jedynie w okolicach przedświątecznej gorączki zakupowej.

Złoto dla Garmina
Dwaj czołowi producenci PND  - Garmin i TomTom – ostro rywalizowali o pierwsze miejsce. Obaj zapowiadali, że zamkną rok 2007 sprzedażą od 10 do 12 mln urządzeń. Ostatecznie koszulkę lidera przywdział Garmin - z 31,01 proc.  wyborów dokonanych wśród 24 marek.

TomTom uszczknął zaś z nawigacyjnego tortu 19,74 proc. wszystkich wyborów.
Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Mio (8,86 %) oraz Clarion (8,08 .

----------------------------
Więcej o samym raporcie:

Raport prezentuje wyniki zainteresowań i wyborów ponad 1,3 mln internautów, którzy w ciągu miesiąca odwiedzają serwis Skapiec.pl, generując ok. 26 mln odsłon. Tym samym jest to raport zawierający wyniki badań obejmujących ogromną liczebnie próbę populacji użytkowników dokonujących zakupów w Internecie, co zwiększa rzetelność prezentowanych danych. Zawarte w raporcie informacje dostarczają producentom i sprzedawcom sprzętu unikatową wiedzę na temat tego, jakie produkty, czy też jakie konfiguracje produktów, są najczęściej poszukiwane przez użytkowników serwisu. Pozwalają tym samym lepiej rozpoznać potrzeby kupujących i ustalać cele sprzedażowe..."

 

 
 
 
 
 

RAPORT

 

Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od października 2006 do grudnia 2007 roku w kategoriach Palmtopy i Nawigacja GPS.

 

 

Patronem medialnym raportu jest:


 

 

Skapiec.pl
Biuro
50-079 Wrocław
Ul. Ruska 41-42, III piętro
NIP 691-150-99-87
e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 
 

1.  Spis Treści

 

1.     Spis Treści 2

2.     Wstęp. 3

3.     O serwisie Skapiec.pl 4

4.     Preferencje zakupowe w kategorii Palmtopy w dziale Komputery. 5

4.1.      Preferencje dotyczące parametrów kategorii Palmtopy. 5

4.2.      Preferencje dotyczące parametru Producent 7

4.3.      Preferencje dotyczące parametru Cena. 10

4.4.      Preferencje dotyczące parametru Moduł GPS. 13

4.5.      Preferencje dotyczące parametru Pamięć Ram.. 16

4.6.      Preferencje dotyczące parametru WLAN.. 19

4.7.      Preferencje dotyczące parametru Bluetooth. 21

4.8.      Preferencje dotyczące parametru GSM... 23

4.9.      Preferencje dotyczące parametru Ekran. 26

4.10.    Preferencje dotyczące parametru System Operacyjny. 29

5.     Preferencje zakupowe w kategorii Nawigacja GPS. 32

5.1.      Preferencje dotyczące parametrów kategorii Nawigacja. 32

5.2.      Preferencje dotyczące parametru Cena. 33

5.3.      Preferencje dotyczące parametru Rodzaj 36

5.4.      Preferencje dotyczące parametru Producent 39

6.     Struktura rynku Urządzeń GPS. 42

7.     Podsumowanie. 45

8.     Metodologia badań. 46

 

 

2.  Wstęp

 

Raporty marketingowe Skapiec.pl powstają w odpowiedzi na coraz częściej zadawane nam przez producentów sprzętu i właścicieli sklepów pytania dotyczące zainteresowań zakupowych użytkowników korzystających z serwisu www.skapiec.pl.

Skapiec.pl to platforma odwiedzana przez ponad 1,3 mln unikalnych użytkowników miesięcznie.[1] Odwiedzając serwis, generują oni ok. 26 mln odsłon miesięcznie, ujawniając swoje zainteresowania i preferencje. Tym samym jest to raport zawierający wyniki badań obejmujących ogromną liczebnie próbę populacji użytkowników dokonujących zakupów w Internecie, co zwiększa rzetelność prezentowanych danych.

Do czego mogą być przydatne wyniki badań prezentowane w raporcie?

Analiza preferencji zakupowych użytkowników porównywarki Skapiec.pl jest próbą zmierzenia i opisania zachowań i preferencji korzystających z niej Internautów.

Posiadając zawartą w raporcie wiedzę, producenci i sprzedawcy sprzętu otrzymują informację na temat tego, jakie produkty, czy też jakie konfiguracje produktów są najczęściej poszukiwane przez użytkowników serwisu. Pozwala to lepiej rozpoznać potrzeby kupujących i ustalać cele sprzedażowe.

Raporty powołanego wewnątrz Skąpiec.pl Działu Analiz Rynkowych publikowane są średnio raz na kwartał. Staramy się prezentować dane z dłuższych okresów czasu. Pozwala to bowiem na śledzenie tendencji i zmian, jakie zachodzą na rynku e-commerce w Polsce.

Zależy nam na tym, aby dane, które prezentowane są w raportach były pomocne w lepszym rozumieniu otoczenia marketingowego wszystkim firmom aktywnie uczestniczącym i zaangażowanym w rozwój handlu elektronicznego w Polsce.

Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi i sugestie dotyczące naszych raportów.

 

 

3.  O serwisie Skapiec.pl

 

Serwis Skapiec.pl powstał w październiku 2004 roku jako jedna z pierwszych porównywarek w Polsce. Był odpowiedzią na rodzącą się potrzebę szybkiego wglądu w oferty sklepów oraz ich porównania.

Bardzo szybko zyskał ogromną popularność. W grudniu 2004 odwiedziło go już 27 tys. unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali 471 tys. odsłon.

Z kolei grudzień 2007 roku zakończył się wizytą ponad 1,3 mln unikalnych użytkowników i ok. 26 mln odsłon.[2] Na dzień dzisiejszy w serwisie oferowane jest około 400 tys. produktów przez prawie 1000 sklepów.

 


4.  Preferencje zakupowe w kategorii Palmtopy w dziale Komputery

4.1.      Preferencje dotyczące parametrów kategorii Palmtopy

 

 

Wykres 1

 

 

W okresie od 01 października 2006 do 31 grudnia 2007 najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców palmtopów był parametr  Producent.

W omawianym przedziale czasowym 24,37 % użytkowników dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten.

Następnym w rankingu popularności parametrem okazał się parametr Moduł GPS (22,54 %). Sporo za nimi uplasowały się filtry: Moduł GSM (11,30 proc.), WLAN  (10,87 %) oraz Bluetooth (9,64 %).

Jeszcze mniejsze znaczenia dla użytkowników Skąpca miały parametry:   Ekran (6,61 %), Pamięć RAM (6,41%) oraz Cena (5,96 %).

Najmniejszą wagę przywiązywali internauci do rodzaju zastosowanego Systemu Operacyjnego (zanotował on zaledwie 2,29 % wszystkich wyborów).

 

 

4.2.      Preferencje dotyczące parametru Producent

 

 

 

Wykres 2
 
 


Wykres 3

 

 

Największym zainteresowaniem cieszyły się palmtopy z logo MIO. Producent ten zanotował średnio 27 % wyborów dokonanych wśród 17 producentów.

Wyprzedził tym samym nieco produkty marki Asus, które uzyskały w okresie od 01.10.2006 do 31.12 2007 roku  21,77 % wszystkich wyborów.

Co ciekawe, obie wartości odnotowały mniejsze zainteresowanie w ostatnich 2-3 miesiącach 2006 roku oraz w styczniu 2007 r.

W kolejnych miesiącach zainteresowanie zarówno MIO, jak i Asusem przejawiało tendencję wzrostową, by uzyskać apogeum – w przypadku tego pierwszego w maju 2007 roku, w przypadku drugiego – miesiąc później.

Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Fujitsu-Siemens (14,31 % wyborów w skali roku)  oraz HP (13,70 %).

Z powyższego diagramu można odczytać, że im słabsze wyniki generowali ci dwaj, tym większą popularnością cieszył się Asus i MIO. Można więc zaryzykować tezę, iż Asus i MIO zdobywali rynek kosztem Fujitsu-Siemens i HP.

Wspomniane marki wyraźnie zdystansowały produkty Acera, który może się pochwalić niecałymi 4,82 % wszystkich wyborów. W przypadku Acera widać znaczący spadek zainteresowania w ostatnich trzech miesiącach 2007 roku, które utrzymywało się na poziomie ok. 3 %, gdy w tym samym okresie 2006 roku oscylowało wokół 6 %.

Tuż za Acerem uplasował się Eten (4,33 % wszystkich wyborów).

Co ciekawe, podczas gdy końcówka 2007 roku okazała się mało przychylna dla Acera, Eten cieszył się od września do grudnia 2007 roku największą popularnością (dochodzącą do 6 % wszystkich wyborów).  

Warto wspomnieć też o marce Dell, która była wybierana w ostatnim kwartale 2007 dwukrotnie rzadziej, aniżeli w tym samym przedziale czasowym roku poprzedzającego  (spadek z ok. 3-4 % do ok. 1-2 % wszystkich wyborów).

 
 
 

4.3.      Preferencje dotyczące parametru Cena

 

 


Wykres 4

 

 

 

 

Wykres 5

 

 

W omawianym okresie najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skąpiec.pl  przedziałem cenowym był przedział „do 1000 zł”. Wybrało go 48,40 % spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena.

Najwyraźniej palmtopy z tego przedziału cenowego gwarantują dobre wyważenie ceny do oferowanych funkcji.

Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział „od 1000 do 1300 zł”  (24,25 % wszystkich wyborów).

Z danych zebranych przez serwis wynika, że w przypadku dwóch kolejnych przedziałów cenowych internauci wolą „dopłacić” do wyższego standardu. I tak wybierają częściej przedział „od 1600 do 2000” (10,92 % wyborów w skali roku) niż przedział „od 1300 do 1600 zł” (9,43%).

 W identycznym stopniu sięgamy zaś po palmtopy z przedziału „od 2000 do 3000 tys. zł” (3,59%) oraz palmtopy  z najwyższej półki cenowej tj. powyżej 3 000 zł (3,41% wyborów).

 

 

4.4.      Preferencje dotyczące parametru Moduł GPS

                                                                                                   

Wykres 6

 

 

 

Wykres 7

                             

Niekwestionowanym liderem pozostają w całym badanym okresie palmtopy z modułem pozycjonowania satelitarnego GPS, które mogą być wykorzystywane do nawigacji samochodowej.

Moduł GPS cieszy się zainteresowaniem aż 94,61 % segmentu kupujących, którzy wybrali wartość parametru Moduł GPS.

Można z tego wywnioskować, iż interesujemy się palmtopami przede wszystkim jako swego rodzaju pilotami do samochodu, nie zaś ze względu na ich pierwotną rolę - elektronicznego organizatora.

Palmtopy „bez GPS” wybierało odpowiednio 5,39 % spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Moduł GPS.

Warto zwrócić tu uwagę na specyfikę otrzymanych wyników.

Należy bowiem pamiętać o grupie użytkowników serwisu Skapiec.pl, którym nie zależy specjalnie na obecności modułu GPS. Uściślając – jest to im obojętne. W efekcie, takie osoby, niekoniecznie zaznaczają opcję „bez GPS”, co może znacząco zaburzać (zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie wspomnianej wartości filtru.

Autorzy raportu sugerują w związku z tym analizę wyborów wartości parametru Moduł GPS pod kątem wybieralności poszczególnych wartości innych filtrów w ramach kategorii Palmtopy - Pamięć RAM, Producent, Cena etc.

 

 

 

4.5.      Preferencje dotyczące parametru Pamięć Ram   

 

 

 

 

Wykres 8

 

 

 

 

Wykres 9

 

 

Pamięć o pojemności 128 MB jest tą, która interesuje największą grupę użytkowników serwisu – 63,28 % wszystkich wyborów.

Blisko dwukrotnie mniejszą popularnością cieszy się pamięć o pojemności 64 MB – 32,74 % wszystkich wyborów.

Najrzadziej wybierana wartość  pamięci RAM to 32 MB -  ledwie 3,98 %.

Można stąd wysnuć tezę, że jeśli już szukamy palmtopa, to chcielibyśmy wykorzystywać go nie tylko do nawigacji, ale także np. do oglądania filmów.

Warto zwrócić tu uwagę na fakt, że dużą ilością pamięci dysponują przede wszystkim tzw. Uniwersalne PDA czyli te z palmtopów, które nie posiadają ani modułu nawigacyjnego, ani telefonicznego.

 

 

4.6.      Preferencje dotyczące parametru WLAN

 

 

 

 

Wykres 10

 

 

 

 

Wykres 11

                                                    

 

Jeśli mamy do wyboru: palmtop z siecią bezprzewodową czy bez – wybieramy w zdecydowanej większości przypadków pierwszą z opcji – 94,45 % wszystkich wyborów.

Jest to rozwiązanie niezwykle przydatne choćby w przypadku mobilnego charakteru pracy.

Palmtopy bez opcji Wlan odnotowały jedynie 5,55 % wszystkich wyborów.

Podobnie jak w przypadku filtru „Moduł GPS”, tak i tu należy wziąć pod uwagę grono internautów, którym nie zależy na obecności modułu sieci bezprzewodowej. W związku z czym  nie zaznaczają oni opcji „brak”, co może znacząco zaburzać (zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie wspomnianej wartości filtru.

 

 

4.7.      Preferencje dotyczące parametru Bluetooth

 


Wykres 12
 
 
 

 
Wykres 13

 

Wykres  nr 12 jasno obrazuje, że bezkonkurencyjnie wygrywają palmtopy umożliwiające bezprzewodową komunikację  za pomocą tzw. niebieskiego zęba (95,70 % wszystkich wyborów).

Wartość „brak”, odnosząca się do omawianego filtru, odnotowała zaledwie 4,30 %. 

Także i tu na otrzymany wynik należy patrzeć przez pryzmat grupy użytkowników serwisu nieświadomie zawyżających wynik w zakresie wartości filtru Bluetooth – „tak”.  Mowa o osobach, którym jest wszystko jedno czy poszukiwany palmtop będzie wyposażony w Bluetooth czy nie, i które cechuje tendencja do nie zaznaczania opcji „negatywnej”. 

 

 

4.8.      Preferencje dotyczące parametru GSM

 

 

 

Wykres 14

 

 

 

 

Wykres 15

 

Jak wynika z wykresu nr 14,  84,24 % wszystkich wyborów w analizowanym okresie przypada na opcję palmtopa z modułem GSM.

15,76 % wszystkich wyborów przypadło na opcję palmtopa bez modułu GSM. 

To mało i dużo zarazem, biorąc np. pod uwagę wybieralność „wykluczającej” wartości opisywanego wcześniej filtru, a mianowicie  „bez GPS”  -  5,39 %. 

Po raz kolejny autorzy raportu sugerują, by otrzymane wyniki powiązać ze specyfiką wartości opisywanego filtru -  „tak”, „brak” -  zaniżających wybieralność drugiej z opcji.

Mimo to wygląda na to, że PDA z modułem telefonicznym zdobywają coraz większą popularność. Warto dodać że palmofony to stosunkowo młode urządzenia, sprzedawane w większych ilościach od ok. 2 lat

Można podejrzewać, że w przyszłości mogą zawojować rynek. Tym bardziej, że producenci dokładają starań, by wypuszczane na rynek modele były coraz bardziej poręczne i lekkie.

Złotego środka jeszcze najwyraźniej nie odnaleziono, biorąc pod uwagę fakt, że  żaden palmofon nie waży mniej, niż 150 g. Dla porównania – telefony komórkowe ważą już od ok. 60 g.

Największą barierą dla tego miksu mini-komputera z telefonem są jednak ich ceny. Jeśli nasz budżet jest ograniczony, trudno nam będzie znaleźć interesujący model z modułem telefonicznym. Ceny tego typu urządzeń oscylują wokół 2500 zł. Choć możemy spotkać się ze sprzętem o jeszcze 1000 zł droższym.

Nadal za palmtopa z modułem GSM zapłacimy czasem o 100 % więcej, niż za model o porównywalnych możliwościach, ale bez telefonu.

Inna sprawa że wybierając palmofona zapłacimy mniej, niż w przypadku, gdybyśmy chcieli nabyć osobno telefon komórkowy i tradycyjne PDA o porównywalnych możliwościach.

 

 

4.9.      Preferencje dotyczące parametru Ekran

 

 

 

Wykres 16

 

 

 

Wykres 17

 

W badanym okresie najczęściej wybieraną wartością filtru Ekran była wartość VGA 480x640 pikseli – 66,19 % wszystkich wyborów w badanym okresie.

Oznacza to, że największą popularnością cieszą się wyświetlacze z rozdzielczością najwyższej jakości. 

Warto zwrócić uwagę, że tego typu ekrany występują przede wszystkim w uniwersalnych PDA. Przez użytkowników są polecane m.in. do czytania książek i wszelkiego rodzaju dokumentów, jako zapewniające dobrą ostrość czcionek.

Drugą najbardziej popularną wartością była rozdzielczość QVGA 240x320 pikseli.

Odnotowała ona 27,02 % wszystkich wyborów.

Co ważne, wybierając QVGA akceptujemy obraz składający się z czterokrotnie mniejszej  liczby pikseli w porównaniu z wyżej wspomnianym VGA.

Ten rodzaj ekranu przeważa w palmtopach oferujących dodatkowe funkcje – moduł GPS oraz GSM.  

Jak wynika z wykresu nr 17 tendencja dotycząca wyboru poszczególnych wartości parametru Ekran była w całym badanym przekroju czasowym dość stabilna.

 

 

4.10.  Preferencje dotyczące parametru System Operacyjny

 

 


Wykres 18
 
 
 

 

 

Wykres 19

 

Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Systemem operacyjnym był Windows Mobile 5.0. Zgromadził on na swoim koncie 51,15 % wyborów.

Daleko za nim uplasował się jego lepiej wyposażony „kuzyn” – Windows Mobile 5.0 Premium – 21,51 % wyborów.

Trzecią pozycję – z 9,64 % wyborów – zajął zaś Windows CE 5.0 Core.

Generalnie oprogramowanie Microsoftu (Windows Mobile 2003, Mobile 5.0 oraz CE) jest tu niekwestionowanym faworytem, odnotowawszy łącznie aż 91,29 % wszystkich wyborów.

Internauci najwyraźniej docenili zalety Windows Mobile: szybkość, stabilność i łatwość obsługi, a także możliwość dobrania do niego darmowych aplikacji.

Tuż za podium przycupnął poczciwy Palm OS.

Ta, bezsprzecznie wiodąca w latach 90., platforma systemowa do urządzeń PDA odnotowała 7,61 % wszystkich wyborów.

Zainteresowanie faworytem -  Windows Mobile 5.0 - wykazało tendencję wzrostową.

Podczas gdy w listopadzie 2006 roku niecałe 40 % użytkowników dokonujących wyboru spośród dostępnych wartości parametru System operacyjny wybrała właśnie tę, w listopadzie 2007 roku wybieralność Windows Mobile 5.0 podskoczyła o ponad  10 %.

Jeszcze większy skok widać w przypadku Windows Mobile 5.0 Premium .

W porównaniu z listopadem 2006 roku, procentowy udział wyborów tej opcji podskoczył na koniec okresu badawczego o ok. 100 %.

Na wykresie nr 19 można też zaobserwować wyraźne zmniejszenie  zainteresowania starszym  dzieckiem Microsoftu. Mowa o Windows CE 4.2, który  w analizowanym okresie odnotował spadek  z ok. 6 % do niecałych 2 %.

 

 

5.  Preferencje zakupowe w kategorii Nawigacja GPS

5.1.      Preferencje dotyczące parametrów kategorii Nawigacja

 

 

 


 

Wykres 20

 

W okresie od 01 października 2006 do 31 grudnia 2007 najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców Nawigacji GPS był parametr Producent. 

W omawianym przedziale czasowym 39,48 % użytkowników dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten.

Tuż za nim uplasował się parametr Rodzaj  (38,48 %).

Najmniejsze  znaczenia dla użytkowników Skąpca miał zaś parametr Cena (22,04 %).

 

 

5.2.      Preferencje dotyczące parametru Cena

 

 

 


 

Wykres 21

 

 


 

Wykres 22

 

W przypadku Nawigacji GPS najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był – podobnie jak w przypadku palmtopów - przedział „do 1000 zł”. Wybrało go 57,38 % spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena.

Kolejnym pod względem popularności okazał się przedział „od 1000 do 2000 zł” (33,31 % wszystkich wyborów).

Z analizy zebranych danych wynika, że bardzo rzadko interesujemy się nawigacją z wyższej półki, za którą trzeba zapłacić „od 3000 do 5000 zł” (3,10 % wyborów), a nawet wyłożyć kwotę przekraczająca 5 tysięcy – 1,56 %.

Jeśli chodzi o zmiany preferencji cenowych – w badanym okresie wyraźnie wzrosło zainteresowanie najniższym przedziałem cenowym.

O ile w październiku 2006 roku opcja „do 1000 zł” odnotowała ok. 40 % wszystkich wyborów, o tyle już w tym samym miesiącu 2007 roku udział ten osiągnął pułap ok. 63 %.

Znaczący wzrost zainteresowania tą wartością filtru Cena był zauważalny od kwietnia 2007 roku, by osiągnąć apogeum w grudniu 2007 (71 % wszystkich wyborów).

Zainteresowanie sprzętem cenowo o klasę wyższym podlegało cyklicznym wahaniom – od  ok. 42-45 %  w takich miesiącach jak luty, marzec i lipiec 2007 roku do ok. 30 % w ostatnich trzech miesiącach podlegających badaniu.

Górne przedziały cenowe odnotowały wyraźny wzrost zainteresowania w miesiącach świątecznej gorączki zakupowej 2006 roku.

W listopadzie i grudniu omawianego roku internauci korzystający ze Skąpca spoglądali łaskawszym okiem na  opcję 3-5 tys. oraz powyżej 5 tys.

Pierwszy przedział cenowy cieszył się w listopadzie 11 % wszystkich wyborów i 8 % w grudniu. Drugi przedział cenowy odnotował - odpowiednio – 6 % i 5 %.

 Co ciekawe, tendencja ta nie potwierdziła się w kolejnym roku, kiedy to popularność nawigacji z najwyższych półek cenowych zdecydowanie spadła.

 

 

5.3.      Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

 

 

 

Wykres 23

 

 

 

 

Wykres 24

 

 

Niekwestionowanym liderem jest w tym przypadku nawigacja samochodowa z 84,25 % wszystkich wyborów. Ten rodzaj nawigacji zdystansował pozostałe wartości badanego filtru.

I tak, na  nawigację ręczną zdecydowałoby się zaledwie  6,74 %  spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Rodzaj.

Moduł GPS uplasował się w rankingu popularności na trzeciej pozycji (z 5,77 % wszystkich wyborów). Należy tu jednak zaznaczyć, że na uzyskany wynik miała istotny wpływ nieobecność omawianej wartości filtru Rodzaj w serwisie Skąpiec.pl do marca 2007 roku.

W marcu 2007 roku Moduł GPS odnotował ok. 1,5 % wszystkich wyborów.

Zainteresowanie nim wzrosło znacząco w kolejnym miesiącu. Wówczas Moduł GPS zapisał na swym koncie ok. 7 % wszystkich wyborów.

 

 

5.4.      Preferencje dotyczące parametru Producent

 

 

 

 

Wykres 25

 

 

 

 

Wykres 26

 

Największym zainteresowaniem cieszyły się Nawigacje z logo Garmina. Producent ten zanotował 31,01 % wyborów dokonanych wśród 24 marek.

Zdystansował tym samym produkty marki TomTom, które uzyskały w okresie od 01.10.2006 do 31.12 2007 roku średnio 19,74 % wszystkich wyborów.

Co ciekawe, obie wartości odnotowały tendencję spadkową.

Garmin z 40 % wszystkich wyborów, które zdobył w październiku 2006 roku, do 26 % w październiku 2007 roku.

Natomiast TomTom - w identycznym przedziale czasowym - z ok. 24 % wszystkich wyborów do ok. 18 %.  Przy czym największe spadki pojawiły się w jego przypadku w drugiej połowie 2007 r.

Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Mio (8,86 %) oraz Clarion (8,08 %). Co ważne, Mio osiągnął bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę, że omawiana wartość filtru „Producent” została wprowadzona do serwisu w czerwcu 2007 roku.

W efekcie możemy prześledzić zainteresowanie marką MIO na podstawie niecałej połowy badanego wycinka czasu.

Piąte  miejsce zajął Blaupunkt  (7,38 %), który wyprzedził produkty marki Sony (4,22 %).

Warto tu wspomnieć o Acerze, który odnotował ledwie 1,20 % wszystkich wyborów (podobnie jak w przypadku Mio, wartość „Acer” została wprowadzona do serwisu w czerwcu 2007 roku, co mogło znacząco wpłynąć na uzyskany wynik). 

 

 

6.  Struktura rynku Urządzeń GPS

 

 

 

Wykres 27

 

 

 

Wykres 28

 

 

Śledząc rynek urządzeń GPS można zauważyć, że w badanym okresie niekwestionowanym liderem okazały się palmtopy  z wbudowanym modułem GPS.

Odnotowały one w skali roku 68,51 % wszystkich wyborów.

Zdecydowanie rzadziej użytkownicy serwisu Skapiec.pl interesowali się nawigacją samochodową (27,42 % wszystkich wyborów), nawigacją ręczną (2,19 %) oraz samym  modułem GPS (zaledwie 1,88 %).

W każdym z w/w segmentów pojawiły się okresowe wahania popularności.

Zainteresowanie nawigacją samochodową  weszło w tendencję wzrostową przed okresem urlopowym (maj-czerwiec 2007), by uzyskać apogeum w grudniu 2007. 

Co więcej, okresy wzrostu popularności nawigacji pokrywają się z „chudszymi” miesiącami w przypadku palmtopów z modułem GPS.   

 

 

7.  Podsumowanie

 

Producenci urządzeń GPS mogą zaliczyć miniony rok do udanych.

Jak wynika z badań Gfk Polonia, sprzedaż urządzeń typu PND wzrosła w 2007 roku aż o 400 proc. W ubiegłym roku sprzedano ok. 250 tysięcy urządzeń do nawigacji satelitarnej. W efekcie, wartość rynku GPS w Polsce osiągnęła prawie 250 mln zł.

 

Skąd taki boom?

Według ekspertów to wynik nałożenia się na siebie kilku czynników.

 

Jednym z nich są znaczne spadki cen tego typu urządzeń. Według danych Gfk Polonia obniżka cen sięgnęła nawet 50-60 proc. W efekcie, średnia cena sprzedanego urządzenia spadła z 1800 zł w grudniu 2006 do 1100 zł na koniec 2007 roku.

Dla porównania: jedne z najtańszych modeli, które kosztowały w 2006 roku ok. 1200 zł, w 2007 roku można było kupić za połowę tej ceny.

 

Na wzrost zainteresowania rynkiem GPS wpłynęła także coraz większa dostępność tych produktów oraz poszerzenie oferty poszczególnych producentów. Obecnie znajdziemy przeszło 160 modeli sygnowanych logo ok. 40 producentów, podczas gdy w połowie 2006 roku mogliśmy wybierać jedynie spośród 35 modeli oferowanych przez 12 marek.

 

Co ciekawe, zdaniem specjalistów, najlepsze czasy dla rynku urządzeń nawigacji satelitarnej dopiero nadejdą. Prognozy te mają swoje uzasadnienie – stosunek ok. 500-600 tys. zakupionych już urządzeń GPS do liczby zarejestrowanych samochodów (osobowych i dostawczych) oscylującej wokół 16 mln.

    

 

8.  Metodologia badań

 

Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany.

Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu.

Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje się najwyżej i odwrotnie.

Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin.

Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:

- rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta).

- rozkład częstości wejść w produkty określonej marki „bezpośrednio z serwisu”, np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy.

     Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie.

     W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.

 



[1] Dane potwierdzone przez stat.pl.

[2] Dane potwierdzone przez stat.pl.

Komentarze::DISQUS_COMMENTS 9682 Wyświetleń
Jakub Kańczugowski

Pasjonat mobilnych technologii, związany z branżą od 2001 roku. Uczestniczył w rozwijaniu pierwszych portali internetowych poświęconych palmtopom, smartfonom i innym komputerom kieszonkowym. Współzałożyciel PDAclub.pl oraz CyfrowyJa.pl, swego czasu publikujący w wielu pismach branżowych jak Mobility, Twoja Komórka, Mobile Computing, czy też CHIP. Nieuleczalny gadżeciarz, uzależniony od Kickstartera oraz IndieGoGo. Wielki fan ubieralnych technologii, nie rozstaje się ze swoim smartwatchem i iPhonem, nie wychodzi z domu bez bateryjnej ładowarki, zestawu kabli z różnymi końcówkami i mobilnego routera.

O Serwisie

Wortal PDAclub.pl to serwis internetowy zajmujący się tematyką technologii mobilnych. U nas znajdziesz najnowsze informacje o smartfonach, tabletach, smartwatch i innych urządzeniach mobilnych pracujących zarówno pod kontrolą Apple iOS jak i Google Android czy też Windows. PDAclub.pl to także jednao z najstarszych forów internetowych, gdzie każdy użytkownik znajdzie fachową pomoc.

PDAclub POLECA


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję