Niestety wyżej wymieniona mapa Polski zawiera ogromną ilość błędów, które uniemożliwiają w wielu przypadkach prawidłową nawigacje, oferując np. "skakanie z wiaduktów". Mapa ta charakteryzuje się również błędną kategoryzację ulic, która prowadzi do wyznaczania tras drogami osiedlowymi, zamiast używania dróg nadrzędnych.
W/w mapa była testowana przez nas już na początku kwietnia. Po około 2 tygodniach testów, gdy wielokrotnie przy nawet krótkich (10km) trasach testowych, nie udawało nam się wrócić nawet do własnego biura, z ciężkim sercem wspólnie z firmą Destinator musieliśmy podjąć decyzję, o nie wprowadzaniu tej wersji do sprzedaży - mimo 100% pokrycia dla Polski. Ponieważ produkcja była już w toku, na rynek trafiła również pewna partia Destinatora 6, z "problematyczną" mapą Polski, na co my - dbając o reputację programu jak i swoją oraz zadowolenie klientów, nie mogliśmy sobie pozwolić.
Dobrą wiadomością jest jednak to, że na każdy użytkownik, który kupi wersję rozprowadzaną przez oficjalnego dystrybutora Destinatora w Polsce - firmę Jamicon, otrzyma bezpłatnie upgrade do poprawionej, prawidłowo działającej mapy z drugiego kwartału 2006. W zaktualizowanej wersji większość dróg zostanie "objechana", zostaną naniesione tam stosowne poprawki likwidujące obecne usterki a także zostanie rozszerzony materiał mapowy który będzie zawierać około 650.000 km dróg w Polsce wraz z nazwami ulic oraz numeracją budynków nawet w małych miastach. Na czym polegają problemy w nawigacji przy użyciu obecnie dostępnej mapy? Oto przykładowe zrzuty ekranu wraz z komentarzem, do kilku wyznaczonych przy użyciu problematycznej mapy Polski i AutoMapy tras.
Trasa z Autostrady A4 na drogę 934 w Mysłowicach
Według uszkodzonej mapy Polski skręt w prawo na Obwodnicę Wschodnią GOP, następnie skok z wiaduktu w Chrzanowską i zamiast po skoku prosto do drogi 934, to "problematyczna" mapa Polski prowadzi "schodami" przez osiedlowe drogi do 934 - występujący problem to zła kategoryzacja dróg. Drogi osiedlowe są w tej samej grupie co drogi główne. Jeśli nie skoczymy z wiaduktu i pojedziemy dalej to AutoMapa po zjechaniu ze wschodniej obwodnicy GOP skieruje nas w lewo w ulicę Długą, z kolei uszkodzona mapa Polski zaproponuje skręt w prawo - powrót na Wschodnią Obwodnicę i skręt przez barierki w lewo, by ponownie skoczyć z wiaduktu na drogę na dół.
Kliknij by zobaczyć powiększenie
Po lewej problematyczna mapa Polski, po prawej AutoMapa
Taki sposób kategoryzacji dróg na tej mapie uniemożliwia dojechanie do celu. Oprogramowanie nawigacyjne z błędną mapą wyznacza nieprawidłową trasę, doprowadzając do szału kierowcę
Trasa z ulicy Stadionowej do zjazdu z Autostrady A4
Niedopracowana mapa Polski proponuje skręt w lewo na nieistniejący łącznik pomiędzy Stadionową, a Obrzeżną Zachodnią, następnie oferuje skręt w lewo przez barierki i pas zieleni. Na samym końcu w lewo znów przez barierki pod prąd w zjazd z autostrady. Należy także dodać że zjazdy po prawej stronie od autostrady są zamknięte, więc jeśli ktoś chciałby zawrócić w kierunku Krakowa, to ponieważ znów napotykamy nieistniejącą drogę będzie zmuszony jechać kolejne 6-8 km by zawrócić na kolejnym wiadukcie mimo że tutaj można by było zjechać w obrzeżną zachodnią zawrócić na niej i wjechać na A4 w kierunku Krakowa.
Kliknij by zobaczyć powiększenie
Po lewej problematyczna mapa Polski, po prawej AutoMapa
Nieistniejące odcinki dróg
Wystarczy rzut oka ile nieistniejących dróg plus wiadukt nad A4 pojawia się na niepełnowartościowej mapie Polski. Znów ktoś mógłby powiedzieć - nie ma drogi to jadę inną - ale należy pamiętać, że uszkodzona mapa Polski będzie próbowała zawrócić ponownie na nieistniejącą drogę. Wtedy pozostanie tylko wygrzebać ze schowka mapę papierową.
Kliknij by zobaczyć powiększenie
Po lewej problematyczna mapa Polski, po prawej AutoMapa
Wystarczy porównać z mapą TeleAtlasu z 2004 roku - znów na uszkodzonej mapie są nieistniejące drogi oraz brak drogi wzdłuż torów kolejowych (stąd trasa wyznaczana nieistniejącymi drogami). Ciekawostką na trasie wyznaczonej na niepełnowartościowej mapie Polski jest sposób wjazdu na A4 - zamiast w lewo zjazdem, to mapa Navteq proponuje do końca i wykonanie pętli przez las.
Kliknij by zobaczyć powiększenie
Mapa po lewej to mapa z TeleAtlasu wydanie 2 z 2004, a po prawej to uszkodzony Navteq
Takich problemów owa mapa Polski powoduje bez liku. Jak niektórzy piszą m.in. na forum PDA Clubu oczywiście są na tej mapie obszary, gdzie trasy wyznaczane są poprawnie. Zgadza się, ale są to głównie małe miasta, dodatkowo z trasami typowo "przelotowymi". Po prostu obecna edycja mapy Polski z Navteq nie nadaję się do planowania na niej bardziej rozbudowanych miejskich tras, co mam nadzieję udało mi się zobrazować na powyższych przykładach. To właśnie te błędy skłoniły nas w uzgodnieniu z firmą Destinator do nie wprowadzenia tej mapy na rynek polski, z szacunku dla klienta, nie chcąc nikogo nabijać w butelkę. Stąd również nasze rozmowy z firmą, która wydała tą mapę oraz informacja, że wszyscy którzy zakupili Destinatora 6 z okrojoną mapą Polski (zawierającą tylko główne drogi w kraju oraz mapy Krakowa, Poznania, Szczecina, Trójmiasta i Warszawy), otrzymają bezpłatnie poprawioną działającą prawidłowo mapę Polski z drugiego kwartału 2006, gdy tylko ta będzie dostępna. Zaznaczamy że taki upgrade przysługiwał będzie jedynie posiadaczom Destinatorów 6 pochodządzych z oficjalnego kanału sprzedaży od oficjalnego polskiego dystrybutora. Jednocześnie pragniemy poinformować, że w pozostałe mapy Europy wschodniej i zachodniej nie powodują żadych problemów w prowadzeniu nawigacji ciesząc się dobrą opinią korzystającej z nich użytkowników...."