Chodzi między innymi o ułatwienie programistom wykorzystywania danych z różnych sensorów wbudowanych w urządzenia z Androidem. Tu z pomocą przychodzą Fusion Location Provider (szybko dostarcza danych o położeniu urządzenia wykorzystując dane operatora i informacje z czujników, zużywając przy tym niewiele energii), Geofencing (do wykorzystania w aplikacjach obszarów, np. w promieniu iluś metrów od domu) i Activity Recognition (do rozpoznawania typu aktywności użytkownika, np. spacer, jazda samochodem, itd.).
Kolejnym narzędziem dla deweloperów jest zaktualizowane API do logowania się przy pomocy konta w Google+ do aplikacji. W nowej wersji dodano między innymi możliwość zarejestrowania się poprzez stronę na komputerze, zdalnej instalacji klienta usługi na telefonie czy tablecie i automatycznego zalogowania nas tam na nasze konto. Pojawiła się również możliwość synchronizacji powiadomień, jeśli programista korzysta z Google Cloud Messaging API i wysyłania danych z urządzenia do serwerów Google (do tej pory dało się je przesyłać tylko do urządzenia).
Ostatnią nowością jest długo wyczekiwany odpowiednik Game Center, czyli Google Play Games. Oferuje on twórcom gier gotowy system osiągnięć, porównywania wyników czy zestawiania potyczek sieciowych (cała obsługa komunikacji jest zapewniona przez API), do którego loguje się oczywiście przy pomocy profilu na Google+. Niestety, pod względem opcji dostępnych dla samego użytkownika usługa wydaje się być najbardziej uboga ze wszystkich - nie mam nawet aplikacji czy chociażby strony internetowej zbierającej w jednym miejscu listę naszych gier, osiągnięć w nich zdobytych i miejsc w tabelach wyników. Jedynym sposobem by je zobaczyć jest uruchomienie gry i przejście w niej do odpowiedniej sekcji.
| |
Kiepsko jest także z wyszukiwaniem gier wspierających Google Play Games. Owszem, jest informacja o wsparciu dla usługi, ale dopiero na karcie ze szczegółowymi informacjami i tylko w sklepie na urządzeniach mobilnych. Na stronie już poza opisem programu nie znajdziemy żadnych wyraźnie widocznych wskazówek na ten temat. Brak też osobnej kategorii dla takich gier.
Na koniec warto też wspomnieć, że nowe API są dostępne nawet dla posiadaczy urządzeń z Androidem 2.2 "Froyo" oraz o wypuszczeniu pełnego pakietu Android Studio do pisania aplikacji dla tego systemu (do tej pory udostępniany był jedynie pakiet SDK zintegrowany z rozwiązaniami firm trzecich), o czym pisze portal Tech Crunch. Android Studio bazuje na IntelliJ. Dzięki temu, że narzędzie to zostało stworzone z myślą o Androidzie, ma być prostsze w obsłudze i oferować więcej narzędzi pomagających w procesie pisania programów dla platformy Google'a, np. szybki podgląd wyglądu interfejsu na różnych rozdzielczościach czy różnych wersji językowych. Wszystko to za darmo. Android Studio jest dostępne do pobrania z tej strony w wersjach dla systemów Linux, OS X i Windows.