W ramach ankiety przebadano ponad 1 600 użytkowników smartfonów w czterech państwach europejskich: Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech oraz Hiszpanii. Respondenci (około 400 osób z każdego kraju) mieli ukończone 14 lat, 60% z nich było płci męskiej. Ankieta została przeprowadzona za pośrednictwem Internetu w styczniu 2011 roku.
Smartfony – skarbnica poufnych informacji
Badanie ujawniło, że około jedna trzecia użytkowników smartfonów przechowuje w swoich urządzeniach wiele cennych informacji, takich jak dane umożliwiające dostęp do prywatnego oraz firmowego konta e-mail, a nawet PIN-y do kart płatniczych. Co ciekawe, aż 20% uczestników ankiety poinformowało, że ich smartfon został przynajmniej raz skradziony lub zgubiony. Niestety wraz z chęcią noszenia informacji ze sobą nie idzie należyta ochrona – z hasła zabezpieczającego dostęp do smartfonu korzysta niewiele ponad połowa ankietowanych osób, mimo że funkcję taką posiada każde tego typu urządzenie.
Infekcja szkodliwym oprogramowaniem – połowa użytkowników smartfonów nie przejmuje się tym zagrożeniem
Około jedna trzecia respondentów wykorzystuje smartfony do korzystania z usług bankowości online: 38% we Francji, 33% w Hiszpanii, 29% we Włoszech i 28% w Wielkiej Brytanii. Jak wiadomo, ochrona podczas korzystania z takich serwisów jest niezwykle istotna. Wygląda jednak na to, że wciąż niewielu użytkowników martwi się zarówno o bezpieczeństwo informacji przechowywanych w swoich smartfonach, jak i transakcji wykonywanych za ich pośrednictwem – tylko połowa ankietowanych obawia się ataku szkodliwego oprogramowania. Odsetek tych, którzy mają w tym aspekcie poważne wątpliwości, wynosi zaledwie 27%.
Niski poziom świadomości zagrożeń wśród użytkowników smartfonów jest niepokojący, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że liczba szkodliwych programów atakujących platformy mobilne ciągle wzrasta.
Mobilne oprogramowanie bezpieczeństwa – a co to takiego?
Aż 52% użytkowników smartfonów biorących udział w badaniu nie wiedziało, że istnieje oprogramowanie antywirusowe przeznaczone dla urządzeń przenośnych, a tylko 12% stosuje taką ochronę. Kolejne 12% planuje zainstalowanie rozwiązania bezpieczeństwa. Mieszkańcy Europy Południowej okazali się bardziej zorientowani w tej kwestii: 67% respondentów z Włoch i 53% z Hiszpanii było świadomych istnienia takich rozwiązań, natomiast w przypadku Wielkiej Brytanii i Francji odsetek ten wynosił odpowiednio 36 i 37%.
Wnioski
Wyniki badania pokazują, że Europejczycy wykorzystują smartfony do wielu różnych celów, w tym do przechowywania poufnych informacji, łącznie z danymi finansowymi i hasłami. Zdają sobie sprawę, że ryzyko zgubienia lub kradzieży takich urządzeń jest niemal takie samo jak w przypadku innych cennych przedmiotów noszonych ze sobą. Mimo to wiedza o cyfrowych zagrożeń, takich jak mobilne szkodliwe oprogramowanie, jest stosunkowo niewielka. Co więcej, Europejczycy w dużej mierze nie wiedzą, że istnieją rozwiązania zapewniające wszechstronną ochronę smartfonów.
Warto mieć świadomość tego, że nowoczesne smartfony to tak naprawdę małe mobilne komputery, które możemy mieć przez cały czas przy sobie. Korzystając z nich do uzyskiwania dostępu do Internetu, powinniśmy wykazywać się taką samą rozwagą i zdrowym rozsądkiem jak w podczas pracy z komputerem stacjonarnym czy laptopem. Pamiętajmy także, że w przypadku kradzieży lub zgubienia smartfonu tracimy nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim nasze dane, które mogą być niewspółmiernie cenniejsze niż samo urządzenie. Nawet jeżeli nie dla nas, to z pewnością dla cyberprzestępców.
Rozwiązania bezpieczeństwa mobilnego znajdują się w ofercie wielu producentów produktów antywirusowych. Chronią one smartfony przed szkodliwymi programami, a także – dzięki szyfrowaniu i możliwości zdalnego wymazania danych – potrafią zapobiegać skutkom zgubienia lub kradzieży urządzenia.
Źródło: Kaspersky