NVIDIA GoForce 5500

15 luty 2006 Autor :   Kańczugowski, Jakub
ilustracja Znany producent układów graficznych firma NVIDIA, na targach 3GSM World Congress zaprezentowała swój najnowszy chip z rodziny GoForce, przeznaczony do montowania w urządzeniach mobilnych. NVIDIA GoForce 5500 to akcelerator grafiki 3D, pełniący również rolę kontrolera dźwięku zdolnego generować efekt surround. Znajdzie on też zastosowanie w urządzeniach z wbudowanym modułem telewizji cyfrowej, gdyż jest on w stanie zapewnić płynne odtwarzanie filmów o rozdzielczości 700x480 (NTSC) oraz 720x576 (PAL) kodowanych przy użyciu H.264, WMV9 i MPEG-4. Jeśli chodzi natomiast o grafikę 3D, to GoForce 5500 jest do trzech razy bardziej wydajny od swego poprzednika, pozwalając m.in. grać w Quake'a III lub Need for Speed Most Wanted bez zauważalnych spowolnień.
Miejmy tylko nadzieję, że ten układ znajdzie się pod maską jakiegoś PDA, gdyż poprzednie chipy GoForce nie zawitały chyba do żadnego z palmtopów. Więcej informacji na temat tego układu znajdziecie w oficjalnym komunikacie prasowym producenta. Oto przegląd specyfikacji technicznych tego układu:

:: H.264 VIDEO CODEC
- H.264 decode at D1 resolution [720x480 @ 30fps or 720x576 @ 25fps]
- H.264 encode QVGA at 15fps and 384Kbps
- H.264 codec QVGA at 15fps and 384Kbps

:: WMV AND REAL VIDEO DECODER
- WMV9 decode QVGA at 25fps
- Real Video 9 decode QCIF at 15fps

:: MPEG4 / H.263 HARDWARE CODEC
- MPEG4 encode or decode D1 resolution at 30fps
- MPEG4 codec D1 at 30fps
- MPEG4 Simple Profile, Levels 0 to 5 (ISO/IEC 14496-2)
- H.263 Profile 0, Level 50 and lower
- Video post-processing including hardware color space conversion and image scaling
- De-blocking and de-ringing filters to reduce the visibility of compression artifacts during playback

:: 3D GRAPHICS ENGINE V2.0
- OpenGL® ES with NVIDIA Pixel Shading Extensions
- 200 million pixels/second 3D fill rate
- 2.67 million drawn triangles/second
- 128-bit interface to internal memory
- 32-bit interface to stacked memory
- Transform engine
- 40-bit color pipeline
- 5 simultaneous textures
- Signed, overbright color
- 7 surfaces (color, Z, texture 1..5)
- 16 4-bit palettes or one 8-bit palette
- Transform engine
- Setup engine
- Programmable pixel shading engine
- Bilinear/Trilinear texture filtering
- Fixed point & floating point data
- 3D rendering to XGA [1024x768] and smaller displays

:: AUDIO ENGINE
- Programmable Core
- I2S/AC97 codec interface

:: DECODE
- AMR NB [12.2kbps] and WB [23.5kbps]
- AAC LC, HE-AAC (AAC+), AAC+ Enhanced [128kbps]
- MP3 [320kbps]
- AAC [320kbps]
- WMA, WAV & PCM
- Real Audio 8, 9, 10
- Bluetooth SBC

:: ENCODE
- AMR NB [12.2kbps] and WB [23.5kbps]
- AAC LC [128kbps]
- MP3 [320kbps]
- Bluetooth SBC

:: MIDI
- Support for SP-MIDI, DLS, XMF
- 64 voice polyphony at 22kHz
- Standard Sound Bank

:: AUDIO EFFECTS
- Stereo Widening, Equalization, Noise Cancellation, Mixer, Acoustic Echo Cancellation, Environmental Effects

:: IMAGE SIGNAL PROCESSOR (ISP)
- Optical black calibration
- “De-knee” compensation
- Lens-shading (radial) compensation
- Exposure compensation
- White balance
- Defective pixel correction
- Demosaic & denoise
- Edge enhancement
- Color correction to sRGB
- Gamma correction
- Color conversion (to YUV)
- Statistics gathering for Auto Exposure, Auto White Balance, and Auto Focus

:: JPEG HARDWARE CODEC
- 10MP (and lower) encode or decode using ISO/IEC 10918 Baseline
- Motion JPEG capture/playback
- Low shutter lag image capture
- Composite, framing, and overlay
- Thumbnail support (store both image and thumbnail in same file)
- Support Huffman decode for JPEG
- Programmable quantization table
- Hardware DCT, RLE, Huffman encode

:: DISPLAY CONTROLLER
- Support for XGA [1024x768] LCD
- Double-buffering support for VGA and lower resolution display
- Fast switching between main/sub-LCD
- Hardware support for sub-LCD display
- Up to 24-bpp panel support

:: SD/SDIO HOST CONTROLLER
- 1-bit and 4-bit SD/SDIO
- Support for storage or wireless cards

:: VIDEO INPUT (BAYER & YUV)
- 10MPix Bayer camera module support via 10-bit RGGB Bayer Interface
- 5MPix Bayer @ 15 fps
- 3MPix @ 10fps camera preview via ITU-R 656-compliant 8-bit interface
- 96MHz output to camera master clock
- Horizontal scaling with horizontal averaging and low-pass filtering
- Vertical averaging
- I2C for camera control & programming
- YUV422 to RGB565 color space conversion
- Single- and double-buffering support
- Double buffering synchronization with graphics controller
- Image/Video Rotation

:: 64-BIT 2D GRAPHICS ACCELERATION
- BitBLT with 256 3-operand raster ops
- Video scaling with range of 8x expansion to 1/64 th contraction
- Mono and solid pattern
- Mono-to-color expansion
- Mono source/pattern transparency
- Destination read/write color transparency
- All-angle Bresenham line draw
- Rectangle fill
- Image/Video Rotation
- Alpha Blending

:: FLAT PANEL (LCD) INTERFACE
- 16.8 million colors in 24-bpp mode
- Direct interface to LCD
- Built-in timing generator
- Color TFT at 9, 12, 16, 18, 24-bit/clock
- Partial pixel-per-clock mode
- CPU, RGB, Serial, M-CMADS, AMLCD, LTPS, SPI and Sharp ULC support
- Support for over 80 popular displays

:: GRAPHICS CONTROLLER
- Alpha Blending
- 16 to 24-bpp color expansion
- Color Space Conversion (YUV to RGB)
- Hardware rotation (90°, 180°, 270°)
- Flip and mirror
- Partial display support (any size/position)
- Triple 6-bit look-up-table
- Overlay support
- Encode predefined region of display

:: INTEGRATED 640KB 128-BIT WIDE SRAM
- 640KB of 128-bit wide on-die memory

:: 32-BIT FLEXIBLE HOST BUS INTERFACE
- Indirect and direct addressing support
- 16/32-bit asynchronous interface
- Burst mode support
- Fixed and variable latency host bus
- Automatic address incrementing
- Programmable interrupt

:: CLOCK OPTIONS
- On-chip oscillator for 2 to 13MHz crystal
- Digital bypass mode for external clock sources (e.g. baseband or CPU)
- Low-power relaxation oscillator
- Two on-chip PLLs with independent VCOs (range of 50MHz to 400MHz)

:: NVIDIA NPOWER POWER MANAGEMENT
- Fully-static CMOS technology
- Low-power 90nm process
- Individual module enables
- Automatic shut-off of unused pipeline stages

:: PACKAGING & VOLTAGE
- Available with 2MB stacked, 8MB stacked, or external memory interface
- JTAG boundary scan & BIST
- 0.95 to 1.32V core, 1.71V to 3.30V I/O
Tag :


O Serwisie

Wortal PDAclub.pl to serwis internetowy zajmujący się tematyką technologii mobilnych. U nas znajdziesz najnowsze informacje o smartfonach, tabletach, smartwatch i innych urządzeniach mobilnych pracujących zarówno pod kontrolą Apple iOS jak i Google Android czy też Windows. PDAclub.pl to także jednao z najstarszych forów internetowych, gdzie każdy użytkownik znajdzie fachową pomoc.

PDAclub POLECA


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję