Deweloperzy od dawna argumentują, że przejście na model subskrypcyjny to jedyny sposób na utrzymanie ich biznesów na powierzchni w świecie, gdzie ludzie nie chcą płacić za aktualizacje do nowych wersji z lepszymi funkcjami.
Jednak badania pokazują, że choć niektórzy na szczycie hierarchii faktycznie zarabiają, to fakt pozostaje taki, że model subskrypcyjny nie działa dla wszystkich. Dane wskazują, że średni miesięczny przychód, jaki generują aplikacje po pierwszych 12 miesiącach sprzedaży, to nieco mniej niż 50 dolarów. Co więcej, najlepsze 4% aplikacji generuje 200 razy więcej przychodów niż dolna kwarta po pierwszym roku — coś, o czym warto pamiętać, zanim ponownie będziesz narzekał, że niezależny deweloper zarabia miliony na twojej subskrypcji 1,99 $ miesięcznie.
To niepokojące wieści przedstawione w raporcie RevenueCat, który został omówiony i opublikowany przez TechCrunch. Baza klientów RevenueCat jest uważana za największy zbiór deweloperów aplikacji poza Google i Apple, a firma pomaga tym klientom budować ich biznesy na wybranych platformach. Oznacza to, że te dane są oparte na tych platformach i nie są specyficzne dla iPhone’a czy App Store. Ale dają nam dobry obraz tego, gdzie obecnie znajduje się biznes tworzenia aplikacji, i czasami jest to ponury obraz.
Dla tych, którzy odnoszą sukces, zaczyna się on od osiągnięcia 1000 miesięcznego przychodu, na co średni deweloper musi czekać 65 dni. Po tym, osiągnięcie 5000 zajmuje 120 dni, z nowymi kamieniami milowymi pojawiającymi się szybciej po tym — trend, który sugeruje, że aplikacje, które okazują się być sukcesem, robią to z łatwością, potencjalnie dzięki wirusowemu marketingowi i podobnym czynnikom wykładniczego wzrostu.
Jednak dane pokazują również, że tylko około 17% aplikacji osiągnie nawet 1000 dolarów miesięcznego przychodu. Wyżej w skali, tylko 3,5% aplikacji osiągnie miesięczny przychód w wysokości 10000 $, kwotę, która może być wymagana dla niektórych, aby przekształcić ich niezależny projekt w pełnoetatowy biznes, zauważa TechCrunch.
Jeśli chodzi o historie sukcesu, aplikacje związane ze zdrowiem i fitness wydają się być najbardziej predysponowane do zarabiania większych pieniędzy na subskrypcjach, radząc sobie co najmniej dwa razy lepiej niż wszystkie inne śledzone przez RevenueCat kategorie razem wzięte. Deweloperzy mogą jednak chcieć unikać aplikacji związanych z podróżami i produktywnością, ponieważ to one mają trudności z zaznaczeniem swojej obecności pod względem przychodów.
Dane RevenueCat pokazują, że najczęstsza cena za miesięczną subskrypcję to 9,99 dolarów. Subskrypcje tygodniowe najczęściej kosztują 4,99 dolarów, a roczne subskrypcje zwykle wynoszą co najmniej 30 dolarów. Odradza się jednak subskrypcje dożywotnie, z Reidem DeRamusem, założycielem Caddie, mówiącym, że “plany dożywotnie zdecydowanie niedowartościowują najbardziej zagorzałych, lojalnych subskrybentów, wielu z nich chętnie płaciłoby za członkostwo tak długo, jak długo prowadzisz biznes”.
Raport niestety pomija podstawowy problem subskrypcji - użytkownicy są zwyczajnie skłonni kupić więcej aplikacji ze jednorazową opłatę niż wykupować do nich subskrypcji. Podobny problem mają obecnie serwisy VOD - jest ich na tyle dużo, że użytkownicy nie wykupią dostępu do nich wszystkich. Przez to albo żonglują abonamentami (jeden miesiąc w jednej usłudze, drugi w innej) albo zwyczajnie piracą materiały z nieopłacanych usług.