"...
Łączne straty
Poza godzinami szczytu główny wpływ na prędkość jazdy mają m.in.: ograniczenia prędkości, skrzyżowania, sygnalizacja świetlna. W godzinach szczytu natomiast dochodzi do tego czynnik związany z rosnącym natężeniem ruchu, powodujący zmniejszenie średniej prędkości jazdy. Jak wynika z raportu, w godzinach szczytu tj. pomiędzy 7:00 – 10:00 i pomiędzy 16:00 - 19:00 odbywamy około 50% wszystkich dziennych podróży po aglomeracji warszawskiej. Okazuje się, że w tym czasie, ten sam odcinek drogi pokonujemy nawet o 70% dłużej niż np. o godzinie 21:00. Średnia prędkość w godzinach 8:00-9:00 i 16:00-18:00 to tylko 25 km/h, podczas gdy w nocy średnia prędkość wynosi ponad 50 km/h. Średni czas przejazdu 1 kilometra w ciągu dnia wydłuża się o 47,1% w stosunku do czasu referencyjnego, czyli godzin 21-22, gdy sygnalizacja świetlna zazwyczaj jest jeszcze włączona, ale ruch na ulicach jest już zdecydowanie mniejszy.
Według raportu przygotowanego przez naukowców z Politechniki Poznańskiej i NaviExpert, aż 32% czasu który spędzamy w samochodzie wynika właśnie ze spadku prędkości spowodowanego zbyt dużym natężeniem ruchu.
Na podstawie dostępnych danych autorzy raportu szacują, że codziennie warszawiacy pokonują łącznie ponad 1 mln tras. Średnio każda taka podróż trwa 33 minuty. Oznacza to, że łącznie warszawiacy spędzają w podróży około 576 tysięcy godzin dziennie. Uwzględniając obliczoną stratę czasu wynikająca ze spadku prędkości jazdy w ciągu dnia (32%), możemy szacować, że w korkach warszawiacy tracą codziennie łącznie około 184 tys. godzin.
Co więcej, przyjmując średnie spalanie stojącego samochodu na 1 l/h, autorzy raportu obliczyli, że samochody w Warszawie dziennie dodatkowo spalają około 142 tys. litrów paliwa. Przy średniej cenie litra paliwa 5,7 zł daje stratę o wartości ponad 800 tys. zł dziennie.
Ile przeciętnie traci warszawski kierowca*? | |||
| dziennie | rocznie | |
Średni czas tracony przez | 21,1 min | ok. 88 godz. | |
Średni koszt zużytego przez korki paliwa i czasu przeliczonego na złotówki | 11,90 zł | 2976 zł | |
*przy założeniu, że pokonuje dziennie dwie trasy źródło: Politechnika Poznańska i NaviExpert |
|
Celem badania było wiarygodne i obiektywne oszacowanie strat czasowych i finansowych spowodowanych wzrostem czasu jazdy samochodem osobowym w ciągu dnia roboczego w Warszawie. Udało nam się dokładnie oszacować koszty stania w korkach - wyrażone w czasie i pieniądzach - podkreśla Andrzej Jaszkiewicz, profesor Politechniki Poznańskiej, jeden z założycieli NaviExpert i współautor raportu. – Sporej części tych strat kierowcy mogą uniknąć korzystając z nowoczesnej nawigacji on-line, która nie tylko prowadzi do celu, ale też wskazuje, gdzie są korki i skutecznie je omija, pomagając kierowcom wybrać optymalną trasę. I tak np. inne przeprowadzone badania wskazują, że korzystając z nawigacji NaviExpert z technologią Community Traffic online kierowcy oszczędzają średnio 26% swojego czasu, do tej pory traconego na staniu w korkach – dodaje Jaszkiewicz.
Idea badania zakładała oszacowanie średniego wydłużenia się czasu jazdy w dni powszednie biorąc pod uwagę zmiany prędkości (średnie prędkości zostały oszacowane na podstawie monitoringu pozycji GPS pojazdów na terenie Warszawy) oraz rozkładu częstości podróży w ciągu dnia. Następnie, biorąc pod uwagę średni czas spędzany w podróżach samochodowych szacowano wzrost czasu związanego z większym natężeniem ruchu i formowaniem się korków.
Pełen raport wraz z opisem metodyki badania jest do pobrania na stronie WWW.
Raport został przygotowany przez naukowców z Zakładu Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji Politechniki Poznańskiej we współpracy z firmą NaviExpert. Badania stanowią część większego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013.
O NaviExpert
NaviExpert to pierwsza w Polsce mobilna nawigacja działająca w większości telefonów komórkowych dostępnych na rynku. Ponad 300 modeli znanych marek: Sony, Nokia, HTC, Samsung, LG, Motorola, ZTE oraz BlackBerry, jest kompatybilnych z aplikacją NaviExpert. Współpracuje z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi (nawigacja Android, Bada, Symbian, Windows Mobile, Windows Phone). Jako jedyna nawigacja na polskim rynku posiada trzy tryby nawigowania: samochodowy, środkami komunikacji miejskiej i pieszy. Ponadto oferuje wszystkie funkcje standardowej nawigacji oraz szereg możliwości dostępnych wyłącznie w technologii online. Unikalna technologia Community Traffic online pozwala na omijanie korków, a stała aktualizacja map i informacji o utrudnieniach drogowych zapewnia użytkownikom pełen komfort i bezpieczeństwo podczas nawigacji. Firma współpracuje z wiodącymi operatorami telefonii komórkowej Orange, Play, Plus, T-Mobile. Spółkę utworzyli w połowie 2005 r. wieloletni pracownicy naukowi Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. Firma pozyskała inwestora typu Venture Capital, którym jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych MCI Management S.A..."