Interfejs użytkownika w Palm OS

14 październik 2001
Autor :   ,
IBM DeveloperWorks opublikował dwuczęściowy artykuł Designing a Palm user interface, w którym autorzy starają się wskazać najistotniejsze różnice między interfejsem użytkownika w palikacjach dla Palm OS i dla platformy Windows pod kątem przenoszenia "okienkowego" oprogramowania na Palmy.
W pierwszej części artykułu poruszane są ogólne zagadnienia, jak różnice między interfejsem obiektowym, gdzie reprezentacje graficzne (ikony) są zarazem konkretnymi obiektami, na których można wykonywać operacje (np. Kosz w Windows), a "płaskim" interfejsem Palm OS oraz kwestie związane z jedno- i wielozadaniowością systemów. Artykuł opiera się na doświadczeniach autorów przy tworzeniu portu pierwotnie windowsowego IBM Wireless Client dla Palm OS, na tyle jednak luźno, że może być użyteczny przy pisaniu dowolnych aplikacji dla tego systemu.
Obok tych zagadnień pierwsza część tekstu dość szczegółowo zajmuje się problemem przystosowania wyglądu aplikacji dla użytkowników z upośledzeniem wzroku, wskazuje najważniejsze zasady tworzenia interfejsu aplikacji Palm OS, jak z jednej storny maksymalne podobieństwo do istniejącej już wersji dla Windows, z drugiej zaś maksymalne wykorzystanie charakterystycznych cech platformy docelowej, zwłaszcza jeżeli pozwolą one lepiej wywiązać się z nałożonych na program zadań.
Druga część artykułu zagłębia się w szczegóły projektowaia interfejsu użytkownika dla Palm OS, koncentrując się na typowych dla tej platformy metodach interakcji użytkownika z urządzeniem, ograniczeniach związanych z niewielkimi rozmiarami ekranu i dostępnością pomocy.
Szczegółowo omówiona jest funkcjonalność górnego menu i skrótów Graffiti, charakterystyczne elementy ekranu aplikacji, jak pola i kontrolki formularzy, ułatwienia dla osób niepelnosprawnych manualnie, wzrokowo czy słuchowo (choć, jak zauważają autorzy, ci ostatni użytkownicy raczej nie miewają problemów z obsługą programów dla Palm OS z te prostej przyczyny, że dźwięk nie jest w nich wykorzystywany jako istotny element interakcji z użytkownikiem). Ponieważ platforma ta nie jest szczególnie przystosowana do obsługi rozbudowanej pomocy, pracownicy IBM zwracają uwagę, iż aplikacje powinny być na tyle proste i przejrzyste, by użytkownik szybko i bez problemów mógł nauczyć się ich obsługi - wskazówka zresztą dość uniwersalna. W niektórych przypadkach nie da się jednak uniknąć konieczności załączenia pomocy np. do okienka dialogowego i artykuł wskazuje, jak efektywnie i wygodnie to uczynić.


  • Designing a Palm user interface- część 1

  • Designing a Palm user interface- część 2
  • O Serwisie

    Wortal PDAclub.pl to serwis internetowy zajmujący się tematyką technologii mobilnych. U nas znajdziesz najnowsze informacje o smartfonach, tabletach, smartwatch i innych urządzeniach mobilnych pracujących zarówno pod kontrolą Apple iOS jak i Google Android czy też Windows. PDAclub.pl to także jednao z najstarszych forów internetowych, gdzie każdy użytkownik znajdzie fachową pomoc.

    PDAclub POLECA


    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję