Mniej entuzjastyczne spojrzenie na technologie 3G
Publicystka M-Commerce Times Alexis Gutzman skrytykowała nieuzasadniony jej zdaniem zachwyt znajdującymi się jeszcze w zarodku technologiami 3G. W swoim artykule Gutzman w oparciu o badania konsumentów na całym świecie wskazała na niskie zapotrzebowanie na oferowane usługi, jak bezprzewodowe zakupy (entuzjazm dla których ostatnio mocno przygasł), słuchanie muzyki czy oglądanie filmów na PDA i telefonach komórkowych. Problemem jest według niej fakt, że technologie 3G tworzone są przez technokratów dla technokratów, a nie do normalnego praktycznego wykorzystania. Jako przykład właściwego postępowania podała japoński I-Mode, który, nie będąc technologią dla samej technologii, a oferując konkretne i postrzegane jako potrzebne usługi przysporzył NTT DoCoMo znacznej liczby abonentów. Gutzman podkreśliła też znaczenie kosztów korzystania z nowych usług - tu także I-Mode wypadł znacznie lepiej niż 3G.