Canalys o bezprzewodowej Europie
Firma analityczna i doradcza Canalys opublikowała prognozy rozwoju europejskiego rynku urządzeń przenośnych do roku 2003. Punkt ciężkości sprzedaży tych urządzeń przesunie się z komputerków typu handheld na wchodzące dopiero na rynek inteligentne telefony, zwłaszcza jeżeli operatorzy będą umiejętnie je promować i zaoferują odpowiednim grupom użytkowników odpowiednie usługi.Analitycy Canalys uwzględnili w swoim raporcie cztery rodzaje urządzeń przenośnych: telefony o rozszerzonych funkcjach PIM z możliwością dwukierunkowej synchronizacji, inteligentne telefony oraz komputerki handheld z i bez funkcji łączności bezprzewodowej. Pominięto natomiast telefony nie wyposażone w możliwość pełnej obustronnej synchronizacji z pecetem lub komputerem naręcznym.I tak sprzedaż telefonów o rozszerzonej funkcjonalności w tym roku wzrosła zaledwie o 3% w stosunku do poprzedniego, za rok jednak ma skoczyć o połowę do ponad 530 tysięcy sztuk, a w roku 2003 wyniesie według oszacowań 2 mln sztuk, co daje wzrost o 274% w porównaniu do roku poprzedniego.Inteligentnych telefonów, dopiero wkraczających na rynek, w przyszłym roku ma natomiast zostać sprzedanych aż sześciokrotnie więcej niż w tym roku. Później przyrost sprzedaży będzie mniej gwałtowny i w latach 2002-3 wyniesie około 235%. Urządzenia te będą najpoważniejszym, nawet jeżeli niezbyt szybko absorbowanym przez rynek konsumencki konkurentem handheldów. W roku 2003 przewiduje się zbyt 5,6 mln egzemplarzy przy 6,4 mln sprzedanych palmtopów.W dziedzinie komputerków naręcznych bez funkcji łączności bezprzewodowej wzrost będzie powoli wytracał dynamikę, utrzymując się w okolicach 40% z tendencją spadkową i w 2003 roku zostanie sprzedanych 6,4 mln tych urządzeń w porównaniu z 3,3 mln w roku bieżącym. Mimo to odnotowano tu już jednak pewne nasycenie rynku - różnica między latami 1999 i 2000 wyniosła aż 111%.Komputerki handheld wyposażone w możliwości łączności bezprzewodowej będą się sprzedawać znacznie lepiej, bo przyrost sprzedaży z roku 2001 na 2002 wyniesie ponad 360%, później zmaleje jednak do ponad 130%, utrzymując się i tak nieco powyżej wzrostu całego rynku. W roku 2003 ma zostać sprzedanych 650 000 tego rodzaju palmtopów.Całość rynku urządzeń bezprzewodowych obejmuje w tej chwili niecałe 4 mln sprzedanych w tym roku urządzeń, o ponad połowę więcej niż przed rokiem. W dużej mierze dzięki inteligentnym telefonom, a także dzięki nowszym modelom palmtopów, wzrost sprzedaży będzie rósł. Za rok nabywców znajdzie sporo ponad 7 mln urządzeń, a w roku 2003 liczba ta siegnie prawie 15 mln.Chris Jones, jeden z autorów prognozy Canalys, uważa, że mimo mniejszej dynamiki wzrostu rynek urządzeń przenośnych ma jeszcze spore możliwości. Nie dziwi go spowolnienie sprzedaży ze względu na jej już i tak znaczące rozmiary, a kierunki rozwoju rynku ma teraz wyznaczać głównie właściwa jego segmentacja i innowacje projektowe. Coraz większe możliwości i spadające ceny przyciągną nowych klientów i zachęcą obecnych posiadaczy palmtopów do przechodzenia na nowsze modele.Jones zaznacza, że obiecujące procentowe wartości wzrostu sprzedaży nie przełożą się na liczby bezwzględne. Uważa, że komunikacja bezprzewodowa będzie początkowo atrakcyjna głównie dla klientów biznesowych i to właśnie od nich powinien zacząć się podbój rynku przez nowe technologie. Istotne są tu nie tylko same urządzenia i ich wbudowane funkcje, ale też możliwości ich wykorzystania, przy obecnym poziomie i cenach usług GRPS wymagające znacznego dopracowania. Poza tym wiele osób na tyle zaawansowanych technicznie, by chcieć korzystać z komunikacji bezprzewodowej, posiada już w tej chwili komputer naręczny i nie będzie chciało natychmiast go zmieniać.Jones podkreśla również niepewność prognoz, przypominając, jak częstym zjawiskiem w tej młodej gałęzi IT są poślizgi premier nowych produktów i usług, które mogą znacząco wpłynąć na krzywą sprzedaży. Między innymi dlatego Canalys planuje uaktualniać swoje prognozy i raporty dotyczące rynku produktów i usług bezprzewodowych co kwartał, uwzględniając tempo następujących tu zmian.Dla autorów prognozy istotnym czynnikiem kształtującym wciąż jeszcze wschodzący rynek urządzeń przenośnych jest odpowiednie jego ukierunkowanie. Ponieważ nie każdy będzie wykorzystywał palmtopa czy inteligentną komórkę do tych samych celów, muszą one zostać "obudowane" przez operatorów sieci odpowiednim systemem usług. Istotne jest nie tylko skierowanie właściwej oferty do właściwej grupy docelowej, ale też wybór odpowiedniej do tego chwili. Canalys