Tak jak pisaliśmy na początku września, Surface Pro 2 ma nieco zmodyfikowaną obudowę oraz nowy procesor Intela Core i5 “Haswell”. Natomiast Surface 2 zawiera układ NVIDIA Tegra 4. Oprócz tego, ten drugi zyskał ekran Full HD (1080p), lepszą kamerkę, a jego porty USB są już zgodne ze standardem USB 3.0. Niestety, Microsoft niczego nie nauczył się jeśli chodzi o ceny - najtańszy Surface 2 ma kosztować 449 $ (około 1400 zł bez VATu, co przełożyłoby się na cenę w okolicach 1800-2000 zł w naszych sklepach).
Wątpię, że mając do dyspozycji w podobnych cena urządzenia z iOS czy Androidem bardziej świadomi użytkownicy wybiorą produkt Microsoftu. Aplikacji w porównaniu do konkurencji wciąż jest niewiele, ich jakość też często pozostawia wiele do życzenia. Mnie osobiście nie przekonują argumenty, że przecież jest dołączony pakiet Office (za rzadko korzystam z tego typu aplikacji na tablecie) czy o większej ilości pamięci (jest jej więcej, bo przy 16 GB i rozmiarach Windowsa + Office praktycznie nie byłoby miejsca na inne rzeczy, więc ostatecznie wolnej przestrzeni jest mniej więcej tyle co w tabletach z 16 GB i iOS lub Androidem na pokładzie).
Poza samymi tabletami pokazane zostały również akcesoria do nich. Microsoft pokusił się między innymi o wykorzystanie pomysłu ASUSa z serii Transformer i stworzenie dołączanej klawiatury o nazwie Power Cover posiadającej w sobie dodatkową baterię. Znane wcześniej klawiatury Touch i Type Cover też doczekały się odświeżenia. Teraz mają podświetlane klawisze i obie są dostępne w kilu wersjach kolorystycznych (wcześniej, tylko Touch Cover była dostępna w kilku kolorach). Oprócz tego, Microsoft pokusił się o stworzenie stacji dokującej dla Surface Pro. Dodaje ona między innymi gniazdko Mini DisplayPort, jedno USB 3.0, dwa USB 2.0, Ethernet oraz 3.5mm wyjście i wejście audio. Zgodna jest zarówno z pierwszą jak i drugą generacją Surface Pro.
Oprócz tego wszystkiego, Microsoft chce zachęcić klientów do zakupu swoich tabletów dodatkowymi gratisami. Do każdego Surface 2 czy Surface Pro 2 firma doda darmowe rozmowy przez Skype'a z telefonami stacjonarnymi w 60 krajach oraz darmowy dostęp do hotspotów Skype WiFi na rok oraz 200 GB miejsca w usłudze SkyDrive na dwa lata. Czy to pomoże poprawić sprzedaż? Zobaczymy.
Podobnie jak w wypadku pierwszej generacji, Polska na razie nie jest na liście krajów gdzie prowadzona jest oficjalna sprzedaż tych urządzeń. Chętnym pozostaje więc jedynie sprowadzanie ich samodzielnie z zagranicy lub kupno w sklepach, które to robią (ale cena wówczas zwykle nie jest zbyt zachęcająca). Oba tablety będą sprzedawane z najnowszą wersją okienek na pokładzie czyli Windowsem 8.1 (Surface Pro 2) lub Windowsem RT 8.1 (Surface 2).