Artykuły
Poznaj Windows Mobile 7 na rok przed premierą
Wybudzanie, krok po kroku
Interfejs nie tylko będzie ładniejszy, ale również bardziej funkcjonalny. Zauważcie że pasek sygnału sieci telefonii komórkowej i pasek stanu baterii są teraz zawsze widocznymi choć subtelnymi elementami, umieszczonymi na powierzchni klawiszy SoftKey.
Ekran Today Windows Mobile 7
Druga kluczowa zmiana, dotyczy sposobu obsługi urządzeń. Rysik zostanie porzucony na rzecz palca (choć nie całkowicie) i systemu rozpoznającego ruch telefonu. Odpowiadać za to będą jednak nie żyroskopy ani akcelerometr - stosowane w Apple iPhone, czy też HTC Athena. Microsoft chce, aby PDA rozpoznawał ruch przy wykorzystaniu wbudowanego aparatu cyfrowego. Pozwoli to na zainstalowanie nowych okienek również na starszych urządzeniach, ciesząc się tą dość kluczową w nowym WM funkcjonalnością systemu. Do aparatu wrócimy kilka linijek niżej, tymczasem skupmy się na obsłudze palcem. Będzie ona porównywalna do tej znanej z Apple iPhone, gdzie rozwiązano to naprawdę genialnie - przewijanie listy kontaktów, przerzucanie zdjęć i innych obiektów. Nieodzowne w Windows Mobile 6.0 i starszych okienkach paski przewijania, praktycznie znikną. System będzie je nadal obsługiwał, ale nie będą one stałym elementem interfejsu, a jedynie pojawiać się będą przy dotknięciu odpowiedniej części ekranu (jeśli programista tworzący aplikację doda taką funkcję) no i będą one odpowiednio duże do wygodnego przewijania palcem.
Inne elementy interfejsu będą również łatwo klikalne opuszką palca. Microsoft zmierzył nawet, że powierzchnia palca kontaktująca się z ekranem przy dotyku to około 7.6 x 7.6 mm - na podstawie tych danych tworzono elementy interfejsu. Ponadto elementy te (klawisze i inne kontrolki) nie będą statyczne. Takie klawisze jak krzyżyk, czy inne rozmieszczone w rogach ekranu lub po prostu inne mniejsze elementy, będą dynamicznie skalować się w momencie gdy użytkownik będzie chciał je kliknąć. Ponadto gdy używać będziemy palca, to nawet mniej dokładne dotknięcie ekranu ma zostać przez system automatycznie poprawione - system inteligentnego celowania, ma poprawnie interpretować, co użytkownik chciał nacisnąć (nie będzie to działać przy dotyku rysikiem). Urządzenia obsługiwać ma się oczywiście wygodnie jedną ręką. Rysik nadal będzie w niektórych sytuacjach - niektórych urządzeniach - nieodzowny, ale większość operacji przeprowadzić będzie można bez jego użycia. System ten doskonale sprawdzi się zarówno na urządzeniach z dotykowym ekranem, jak i na tych należących dziś do rodziny MS Smartphone. Klawisze i klawiatury sprzętowe będą obsługiwane, ale pojawią się również urządzenia całkowicie pozbawione przycisków. Wprowadzanie tekstu przy pomocy palca przypomina pisanie na Apple iPhone - dotknięcie klawisza powiększa literę. Podobne duże "bańki" pojawiać się będą w momencie przytrzymania danego elementu ekranu (prawe kliknięcie) lub przy zaznaczaniu fragmentu tekstu.
Przy przewijaniu listy palcem - czy też joypadem, pomyślano nawet o tym, aby wizualnie informować użytkownika o postępie / aktualnym miejscu na liście. Otóż obecnie gdy klikamy w dół, kursor najpierw dochodzi do dolnej krawędzi ekranu, by potem przeskakiwać i przesuwać całą listę o jedną pozycję. W Windows Mobile 7 kursor przeskoczy na początku tylko nieco niżej, by następnie cała lista zaczęła przesuwać się ku górze. Im bliżej końca listy, tym kursor bardziej zbliżał się będzie do dolnej krawędzi ekranu, osiągając koniec listy (wtedy pojawić ma się dodatkowo wyraźne oznaczenie końca).
Nowy mobilny Outlook i zaznaczone sposoby przewijania
Poza przewijaniem góra-dół, będzie można również przerzucać całe strony - coś jak HTC Cube znane z HTC Touch lub interfejs TouchFLO, gdzie przez przeciąganiem palca prawo-lewo można przykładowo przerzucać konta w skrzynce odbiorczej (SMSów / e-maili).
Samo słowo iPhone przewija się wielokrotnie we wspomnianym poufnym dokumencie sporządzonym przez Microsoft. Świadczy to o tym, że Microsoft poważnie traktuje konkurencję ze strony pierwszego smartphone'a firmy Apple. Co z obsługą większej niż jeden liczby punktów przyłożenia palca do ekranu? Microsoft oficjalnie wspierał będzie multi-touch, ale cecha ta nie będzie wymagana od producentów PDA (to od nich będzie zależeć, czy inwestować w odpowiedni sprzęt).
Wróćmy teraz do aparatu, który będzie drugą zaraz po palcu metodą interakcji z systemem. Obsługiwane ruchy PDA mają być w miarę proste, ale system rozpoznawać ma nie tylko rodzaj ruchu, również jego siłę i intensywność (przykładowo potrząsania). Chwiejąc aparatem prawo lewo zmieniać będzie można oglądane zdjęcia lub zakładki w Internet Explorerze. Zbliżanie i oddalanie obrazu (zdjęć czy stron) odbywać się będzie nie tylko przy pomocy dwóch palców - w przypadku ekranu multi-touch (jak w Apple iPhone), ale również przez zbliżanie i oddalanie samego PDA.
Przerzucanie zdjęć
Rozłożenie zdjęć przez potrzęsienie
Przerzucanie stron WWW/zakładek
Aparat cyfrowy pozwoli również na rozpoznawanie miejsca przebywania komórki - czy jest w etui, czy może w naszej ręce i pozwoli dzięki temu automatycznie zablokować ekran, wyciszyć dźwięki lub uruchomić PDA (przy wyciągnięciu go z etui). Ponadto rozpoznawał on będzie również znajdujące się w pobliżu inne urządzenia i pozwalał na nawiązanie z nimi komunikacji (być może chodzi o parowanie Bluetooth z widzącymi się urządzeniami). Rozważana jest również forma wymiany danych (np. plików) pomiędzy sąsiadującymi PDA, przez machnięcie urządzeniem w kierunku drugiego. Natomiast gdy telefon spoczywał będzie na szafce nocnej, wystarczy machnąć nad nim ręką, aby wyciszyć aktywowany właśnie budzik - nie trzeba będzie zaspanymi rękami pośpiesznie szukać klawisza odpowiadającego za Snooze. Standardowo dostępna ma być również funkcja automatycznego wykonywania zdjęć, w momencie wykrycia ruchu. Obracając telefonem będzie można też dopasowywać ostrość, przy wykonywaniu zdjęć - patrz zrzut poniżej. Oczywiście aparat cyfrowy będzie musiał być cały czas włączony, aby system mógł z niego korzystać. Jak wpłynie to na czas pracy PDA na baterii? Jakoś nie chce mi się wierzyć, aby nie wzięto tego poważnie pod uwagę, więc może nie będzie tak źle?
Dopasowanie ostrości
Autor tego artykułu wspomina też o ekranie blokowania - kolejna cecha mocno kojarzona z rewolucją iPhone'ową, która zainspirowała wielu programistów tworzących podobne aplikacje dla Windows Mobile. W nowych okienkach ekran blokowania ma być nie tylko ładny ale umilać nam czas. Będzie można rysować na nim palcem, uzyskując ciekawe efekty, będzie można potrząsać telefonem uzyskując efekt rozmazania lub spadających kropli i rozchodzących się na tapecie fal.
Sposób mazania palcami po ekranie
Efekt fal i efekt uzyskany po zabawie palcem po ekranie
Microsoft zawsze stawiał na multimedia. Nic więc dziwnego, że pojawi się ulepszony Windows Media Player i nowa aplikacja do obsługi galerii zdjęć. WM 7 integruje w sobie również funkcjonalność odtwarzaczy multimedialnych Zune - zwróćcie uwagę na ikonkę Zune na poniższym zrzucie ekranu, która wyświetlana jest w oknie zakupu utworów w sieci w WMP.
Nowy WMP
Galeria zdjęć
Jeśli dobrze zrozumiałem fragment dotyczący interfejsu i starych programów, to najwyraźniej nowe okienka będą w pewnym stopniu kompatybilne wstecz ze starszymi programami. Największe obawy użytkowników wiązane z nowymi okienkami, szczególnie po zapowiedziach rewolucyjnych zmianach, dotyczyły zapewne właśnie kompatybilność nowego systemu z dostępnym już oprogramowaniem. Ponadto pojawi się specjalny tryb pracy PDA zoptymalizowany pod kątem gier. Specjalnie przygotowane programy będą mogły przejąć większą kontrolę nad systemem operacyjnym i interfejsem, rozbudowując np. system rozpoznawanych gestów (palca czy też potrząsania PDA).
W kwestii mobilnego internetu, nowy Internet Explorer w końcu otrzyma system zakładkowy, pozwalający przeglądać więcej niż jedną stronę jednocześnie, a witryny renderowane będą w sposób przypominający bardziej ten z PC. To tyle co wyczytać można w tym artykule. Miejmy nadzieję, że jego autor rzuci nam jeszcze kilka podobnych tekstów, poruszających pozostałe nieopisane jeszcze kwestie dotyczące Windows Mobile 7.