GSM obchodzi jubileusz 20 lat istnienia
Podczas rozmowy, Harri Holkeri i Kaarina Suonio omawiali zalety nowej, cyfrowej technologii GSM, takie jak wysoka jakość dźwięku i bezpieczeństwo oraz fakt, że tożsamość telefonu jest zakodowana na karcie SIM, dzięki czemu konsumenci mogą sami wybrać produkt, który im odpowiada.
Globalny system komunikacji mobilnej (Global System for Mobile communications - GSM) przyjęto w 1987 roku jako europejski standard cyfrowej technologii mobilnej. Ta druga generacja technologii mobilnej mogła przekazywać dane, jak również połączenia głosowe. Wysoka jakość połączeń głosowych typowa dla technologii GSM, łatwy międzynarodowy roaming i obsługa najnowszych usług, takich jak wiadomości tekstowe (SMS) sprawiły, że na całym świecie rozpoczął się boom na korzystanie z telefonów komórkowych.
W kolejnych latach, liczba abonentów GSM przerosła wszelkie oczekiwania. W pierwszej dekadzie działania systemu zarejestrowano ponad 500 milionów użytkowników. Obecnie działa 838 seci GSM w 234 krajach i niezależnych terytoriach, a łączna liczba abonentów na całym świecie to ponad 4,4 miliarda*. GSM nadal dynamicznie rozwija się w tempie miliona nowych abonentów dziennie. To prawie 12 nowych użytkowników na sekundę.
“GSM była pierwszą technologią cyfrową opartą na otwartych standardach, dzięki czemu telefony komórkowe mogły stać się tak popularne”, mówi Pekka Soini, szef działu rozwoju korporacji Nokia Siemens Networks.
“Technologia GSM nadal rozwija się i będzie obecna w następnych dziesięcioleciach razem z 3G i LTE jako podstawa rozbudowy mobilnych sieci szerokopasmowych. Dostrzegamy kolejne biznesowe możliwości wykorzystania technologii GSM do modernizacji sprzętu obsługującego sieci Single RAN Advanced, tworzenia wysokiej jakości połączeń głosowych i obsługi urządzeń typu "smart", ustanawiania połączeń między maszynami, a także oferowania przekazu dźwięku w jakości HD. Najnowszą innowacją przedstawioną w czerwcu tego roku jest funkcja Orthogonal Sub-Channel Dual Full Rate, czyli funkcja oprogramowania umożliwiająca zwiększenie przepustowości transmisji głosu o 100% oraz znaczną poprawę jakości połączenia głosowego w sieci GSM”, kontynuuje Soini.
“Gdy budowaliśmy nasz system i opracowywaliśmy pierwszy telefon GSM marki Nokia, który posłużył do odbycia pierwszej rozmowy, nie mogliśmy wręcz marzyć o takim rozwoju”, mówi Timo Ali-Vehmas, wiceprezes działu zgodności i współpracy z przemysłem w firmie Nokia. “Nikt z nas nie mógł przewidzieć jak wielki wpływ technologia GSM będzie miała na życie miliardów ludzi na całym świecie. Oczywiście, nie byłoby to możliwe bez współudziału licznych pionierów tej technologii w różnych gałęziach przemysłu. Od dwudziestu lat trwają nieprzerwane prace nad tą technologią i miło jest widzieć jak GSM rozwija się umożliwiając tworzenie wielu nowych, ekscytujących rozwiązań”.
Z technologii Nokia Siemens Networks bezpośrednio korzysta 2,9 miliarda abonentów – prawie połowa ludności świata – w 365 sieciach GSM w 143 krajach. Nokia wprowadziła na rynek swój pierwszy prawdziwie mobilny telefon GSM, Nokię 1011, w 1992 roku. Innym znanym modelem jest Nokia 2110, a najpopularniejszy model to Nokia 1100, który sprzedano w liczbie ponad 250 milionów sztuk.
Rodzina technologii GSM standaryzowana poprzez 3GPP następnie przekształciła się w EDGE, 3G i LTE. Sieci 3G WCDMA trzeciej generacji umożliwiają szybszy transfer danych i i większą wydajność mobilnych usług szerokopasmowych. LTE, działająca już komercyjnie w ponad 20 sieciach na całym świecie, to kolejny krok w ulepszaniu technologii komunikacyjnych. Głównym motorem gwałtownej ekspansji LTE jest zapotrzebowanie na coraz większą przepustowość łączy służących do przekazu danych w mobilnych sieciach szerokopasmowych. GSM, 3G i LTE to ciągle rozwijane technologie, umożliwiające budowę i rozszerzanie sieci zgodnie z zapotrzebowaniem na zasięg i przepustowość, z możliwością bezproblemowego łączenia technologii.
* Źródło: GSA www.gsacom.com
O firmie Nokia
Firma Nokia stawia sobie za cel łączenie ludzi. Tworzymy zaawansowane technologie i spersonalizowane serwisy, które umożliwiają naszym użytkownikom dostęp do tego, co dla nich najważniejsze. Każdego dnia ponad 1.3 mld ludzi kontaktuje się ze sobą dzięki urządzeniom Nokia – korzystając z telefonów komórkowych, zaawansowanych smartfonów lub wyspecjalizowanych komputerów mobilnych. Obecnie firma Nokia oferuje szerokie portfolio produktów wzbogaconych o innowacyjne usługi dostępne poprzez platformę Ovi (www.ovi.com). Wśród nich wymienić można muzykę, mapy, aplikacje mobilne, pocztę email i wiele innych. Ponadto należąca do Nokia firma NAVTEQ jest liderem wszechstronnych map cyfrowych i usług nawigacyjnych, a Nokia Siemens Networks dostarcza sprzęt, rozwiązania i usługi operatorom sieci telekomunikacyjnych.
www.nokia.com
Informacja o Nokia Siemens Networks
Nokia Siemens Networks jest światowym liderem wśród dostawców usług telekomunikacyjnych. Poszukując innowacyjnych rozwiązań i zarazem kierując się dbałością o środowisko naturalne, spółka dostarcza kompletny asortyment technologii dla infrastruktury sieci mobilnych, stacjonarnych i konwergentnych, jak również profesjonalne usługi z zakresu doradztwa, integracji systemów, wdrożeń, utrzymania i „Managed Services”. Jest jedną
z największych firm w branży telekomunikacyjnej na świecie dostarczających sprzęt, oprogramowanie oraz profesjonalne usługi. Działa w 150 krajach, a jej siedziba znajduje się w Espoo w Finlandii.