Ogromny potencjał telewizji mobilnej w Polsce
Aż 75% ankietowanych zadeklarowało chęć zakupu usługi telewizji mobilnej w abonamencie za cenę 10 zł miesięcznie. Średni czas korzystania z usługi wyniósł 107 minut dziennie. Takie są wyniki badania marketingowego przeprowadzonego przez GfK Polonia podczas programu pilotażowego telewizji mobilnej DVB-H w Warszawie.
Zakupem usługi w cenie 15 zł miesięcznie byłoby zainteresowanych 59% osób biorących udział w badaniu. Uczestnicy pilotażu przeprowadzonego w Warszawie na zlecenie INFO-TV-FM przez GfK Polonia podkreślali, że telewizja nie kojarzy się już wyłącznie z domem. Mobilność sprawia, że można cieszyć się ulubionymi programami w dowolnym miejscu.
„Zainteresowanie telewizją mobilną jest bardzo wysokie. W perspektywie kilku lat ma ona duże szanse stać się jedną z najbardziej powszechnie wykorzystywanych usług telefonii komórkowej. Wynika to przede wszystkim z mocnych stron telewizji mobilnej – zaskakująco wysokiej, zdaniem respondentów, jakości obrazu i dźwięku oraz prostej i intuicyjnej obsługi. Telewizja wyszła z domu, podobnie jak kilkanaście lat temu zrobiła to telefonia” – mówi Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca GfK Polonia.
„Podczas programu pilotażowego polscy użytkownicy po raz pierwszy mieli możliwość zapoznania się z tą usługą oraz ocenienia jej. Przeprowadzone badania pozwoliły również określić realną chęć zakupu przy różnych poziomach cen usługi” – powiedział Albert Kuźmicz, prezes NFI Magna Polonia, głównego udziałowca INFO-TV-FM.
Średnia ocena telewizji mobilnej w skali od 1 do 6 wyniosła 5,1. Okazało się również, że z punktu widzenia użytkownika najbardziej pożądanym rozwiązaniem byłaby możliwość samodzielnego wyboru kanałów do pakietu, nawet za dodatkową opłatą. 71% ankietowanych skłonnych jest zapłacić 2 zł za dodatkowy kanał telewizyjny, a 46% zapłaciłoby nawet 5 zł za taką możliwość.
„Badanie przeprowadzone przez GFK Polonia potwierdza wcześniejsze analizy dotyczące potencjału rynku opracowane przez PriceWaterhouseCoopers. Przystępując do realizacji projektu słusznie założyliśmy, ze usługa telewizji mobilnej spotka się z dużym zainteresowaniem wśród polskich użytkowników” – dodał Albert Kuźmicz.
Jednym z bardziej zaskakujących wniosków z przeprowadzonego badania była duża liczba osób korzystających z usługi w domu. Aż 86% uczestników pilotażu przynajmniej kilka razy korzystało z telewizji mobilnej w ten sposób. Chwalili oni bardzo dobrą jakość obrazu i dźwięku oraz fakt, że dzięki telewizji mobilnej zniknął problem kłótni o pilota.
W Warszawie telewizja mobilna została uruchomiona we wrześniu 2009 r., a obecnie działa również w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Katowicach, Słupsku, Gorzowie, Zielonej Górze i Elblągu. Do końca 2011 r. obejmie swoim zasięgiem 31 miast.
Pilotaż warszawski, podobnie jak badania w Austrii i we Włoszech, potwierdził, że tradycyjnie oglądane kanały telewizyjne cieszyły się największą popularnością również wśród widzów telewizji mobilnej. Respondenci najchętniej oglądali programy TVN, TVP oraz Polsatu. Jednocześnie ankietowani deklarowali duże zainteresowanie regionalnymi kanałami telewizyjnymi. Dlatego też, w odpowiedzi na oczekiwania użytkowników, spółka zdecydowała się rozwijać swoją ofertę programową w tym kierunku. Według prognoz INFO-TV-FM w przyszłości, poza pakietem podstawowym, możliwa będzie budowa profilowanych pakietów tematycznych oraz przygotowanie oferty w oparciu o mobizody.
Celem programu pilotażowego jest poznanie opinii użytkowników na temat usługi, określenie ich oczekiwań, a w przyszłości pomoc w budowaniu oferty detalicznym operatorom usługi i dostawcom treści telewizyjnych. Obecnie pilotaż jest kontynuowany w innych miastach, np. Poznaniu. W programie pilotażowym biorą udział m.in. operatorzy platform satelitarnych i nadawcy telewizyjni Cyfrowy Polsat i CANAL+ Cyfrowy, telewizja TVN, operator telefonii komórkowej CenterNet oraz operatorzy kablowi Vectra i Inea.
Telewizja mobilna to rozwiązanie, które umożliwia dostęp do multimediów z wykorzystaniem telefonu komórkowego i innych urządzeń przenośnych. Daje to możliwość oglądania telewizji w dowolnym czasie i miejscu. Usługa oferuje również cały szereg dodatkowych funkcji, takich jak linki do stron związanych z programem czy podgląd scen i fragmentów filmów.
Szacuje się, że w 2012 roku z telewizji mobilnej na świecie będzie korzystać 327 milionów użytkowników, a przychody związane z broadcastową telewizją mobilną przekroczą 10 miliardów dolarów.
***
INFO-TV-FM Sp. z o.o. jest niezależnym operatorem telekomunikacyjnym, zajmującym się emisją programów radiowych i telewizyjnych dla nadawców publicznych i komercyjnych na terenie całego kraju. Spółka posiada prawie 10-letnie doświadczenie w sferze usług i inwestycji telekomunikacyjnych. INFO-TV-FM jest aktywnym uczestnikiem procesu rozwoju cyfrowych technik nadawczych w Polsce, prowadzącym intensywne prace nad wdrożeniem emisji programów telewizyjnych w systemach DVB-T i DVB-H. W tym celu wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania techniczne opracowane przez najlepszych globalnych dostawców rozwiązań technologicznych, ściśle współpracując z podmiotami, które uruchomiły wiele sieci cyfrowych na całym świecie.