WuLkAN i kiełki
O wiele wolniej rozwija się Bluetooth - pojęcie "ząbkowania" w tym kontekście coraz bardziej się zużywa, jak na razie nie zanosi się jednak na to, by technologia wyszła z tej wczesnej fazy rozwoju, w jakiej się znajduje. Analitycy czołowych firm konsultingowych są mimo to dość dobrej myśli. W zeszłym roku największe kawałki tortu WLAN dostały się: w sektorze przedsiębiorstw Cisco, Agere i Symbolowi, a w sektorze biurowym i oferty dla osób prywatnych - Linksys, Buffalo i D-Link. Niektóre z nich, a także pomniejsi producenci, z kwartału na kwartał zwiększyły swój udział o niemal połowę, zyskując po kilka punktów procentowych.
Podczas gdy wartość sprzedaży sprzętu WLAN wzrosła w ciągu dwóch lat o 150% i osiągnęła w zeszłym roku niemal 1,5 mld USD, udział Bluetooth w głównym nurcie produktów IT pozostaje skromny. Phil Redman z Gartner Dataquest uważa jednak, że teraz, gdy rozreklamowana technologia zyskała już zainteresowanie dostatecznie wielu poważnych producentów, zacznie się pojawiać znacznie więcej wykorzystujących ją urządzeń. Według Redmana na ich masową produkcję będzie trzeba poczekać jeszcze mniej więcej 3 lata, ale już na początku drugiej dekady Bluetooth "zmieni nasze życie".
Najpoważniejszym problemem Bluetooth są na razie ceny urządzeń - tych niewielu, które już pojawiły się na rynku. Ponieważ jednak trwają intensywne prace nad rozwiązaniem kłopotliwych kwestii, producenci coraz łaskawszym okiem spoglądają na tę technologię. Już teraz produkty wykorzystujące Bluetooth oferuje Sony Ericsson, Nokia i TDK, a Mike McCamon, przewodniczący skupiającej zainteresowane rozwojem Bluetooth firmy Special Interest Group, zapewnia, że analizowane są kolejne projekty zastosowań tego protokołu.
Wi-Fi i Bluetooth przez dłuższy czas uważane były za konkurencyjne technologie, walczące między sobą o klientów. Po wielu dyskusjach stwierdzono wreszcie, że są one raczej komplementarne - każda z nich zaspokaja inny rodzaj potrzeb użytkowników i posiada zupełnie inne parametry, jak zasięg, transfer danych czy rodzaj usług.