Firmy Lark i Navigo łączą siły
Firma Navigo, producent map cyfrowych, ma nowego prezesa - Marcina Olbrychta, który jest także szefem spółki Lark Europe, producenta i dystrybutora urządzeń do nawigacji GPS, należącego tak, jak Navigo, do notowanej na warszawskiej grupie Grupy Kapitałowej MNI. Fuzja personalna to kolejny krok do umocnienia współpracy między firmami. Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka MNI S.A. kontroluje dwie giełdowe grupy kapitałowe: MIT S.A. i Hyperion S.A.
W ich skład wchodzą odpowiednio: Navigo Sp. z o.o., dostawca specjalistycznego oprogramowanie i danych przestrzennych, głównie dla potrzeb mobilnych rozwiązań lokalizacyjnych i nawigacyjnych oraz Lark Europe Sp. z o.o., czołowy producent i dostawca elektroniki użytkowej (głównie urządzeń do nawigacji GPS) pod marką LARK. - Synergie pomiędzy producentem nawigacji GPS i wiodącym dostawcą map cyfrowych w Polsce są oczywiste.
Rynek oczekuje dziś zaawansowanego technologicznie i funkcjonalnie produktu nawigacyjnego, który może zaoferować tylko bliska współpraca producenta urządzeń oraz dostawcy zaawansowanego oprogramowania mapowego. Decyzja o powołaniu p. Marcina Olbrychta na stanowisko prezesa zarządu Navigo Sp. z o.o. to krok w kierunku realizacji takiego celu. Fuzja personalna - Marcin Olbrycht jest prezesem Lark Europe - wzmocni tylko współpracę tych podmiotów. Jest to część planu realokacji pionu nawigacji GPS z firmy Lark Europe Sp. z o.o. do spółki z grupy MIT, czyli Navigo Sp. z o. o. - mówi Leszek Kułak, prezes MIT S.A. oraz członek zarządu MNI S.A., odpowiedzialny za segment usług dodanych.
Marcin Olbrycht (l. 37) od początku kariery zawodowej związany z firmą Lark, której jest współzałożycielem. Początkowo, jako prezes zarządu Lark Polska Sp. z o.o., następnie Lark Europe Sp. z o.o. (następca prawny) budował pozycję marki na rynku polskim i w regionie. Odpowiedzialny głównie za kontakty z sieciami, wprowadził produkty Larka do wszystkich sieci super- i hipermarketów i sklepów specjalistycznych RTV i AGD. Dzięki temu Lark Europe Sp. z o.o. znajduje się w ścisłej czołówce dostawców urządzeń GPS na polskim rynku. Obecnie udział firmy w segmencie przenośnych urządzeń GPS wynosi około 15%, przy czym w bardziej zaawansowanych urządzeniach o przekątnej ekranu 5 cali przekracza 23%. W tym roku Lark Europe Sp. z o.o. poszerzyło swoje portfolio produktowe o tablety. W maju firma należąca do giełdowej grupy Hyperion wprowadziła na rynek tablet FreeMe 70.1., w czerwcu na rynek trafi kolejny model FreeMe 70.2 - Do tej pory sprzedaliśmy w Polsce 750 tys. urządzeń do nawigacji GPS, zdobywając trzecie miejsce na rynku. Nasze produkty eksportujemy do 6 krajów w Europie i Ameryce Południowej. Ten sukces chcemy powtórzyć w przypadku tabletów. Dobre przyjęcie, z jakim spotkał FreeMe 70.1 tak ze strony sieci handlowych, jak i użytkowników pozwala sądzić, że w tym roku uda się nam sprzedać w sumie ok. 40 tys. tabletów i zająć miejsce w ścisłej czołówce dostawców takich urządzeń na polskim rynku - mówi prezes Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe Sp. z o.o. i Navigo Sp. z o.o.
- Będziemy wprowadzać nowe modele tabletów FreeMe, planujemy także model wyposażony w odbiornik GPS. To otwiera naturalne pole do współpracy Larka Europe z Navigo - dodaje prezes Marcin Olbrycht.
W głównej linii produktowej Lark - urządzeniach nawigacyjnych GPS - wykorzystywane są już mapy cyfrowe należące do Navigo Sp. z o.o. (Lark Map to wersja Navigo 9). - Posiadane zasoby mapowe, to naturalne pole do rozwijania i pogłębiania współpracy pomiędzy Navigo i Lark Europe. Navigo będzie koncentrować uwagę na rynku urządzeń mobilnych i przeznaczonych na nie aplikacji, co pomoże firmie rozwinąć bezpośrednio współpracę z krajowymi telekomami i producentami aparatów komórkowych oraz zająć pozycję niekwestionowanego lidera, jeśli chodzi o wykorzystanie cyfrowych map w Polsce. Myślę, że firma powinna być gotowa na komercyjne wdrożenie tego typu rozwiązań za kilka miesięcy - mówi Artur Kot, członek zarządu Navigo Sp. z o.o., od 2004 r związany z Lark Polska i Lark Europe, gdzie odpowiada za technologie, produkty i rozwój marki.
Bazy danych mapowych Navigo w technologii GIS wykorzystywane są m. in. w systemach paszportyzacji sieci, drogownictwa, geomarketingu, monitoringu pojazdów, systemach lokalizacyjnych typu LBS, centrach powiadamiania ratunkowego oraz jako podstawa znanych internetowych serwisów map (np. Google Maps, Panorama Firm). Navigo wypełnia w chwili obecnej za pośrednictwem znanych serwisów mapowych takich jak Google 60% zapotrzebowanie na dane mapowe oraz mapy całego polskiego internetu. - Navigo zaprezentuje wkrótce nowe rozwiązania, które pozwolą na lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów, a co za tym idzie zwiększenie przychodów. Rozwój produktów dla segmentów B2C, które zapewniają wyższe marże, to dla obecnego zarządu priorytet - podsumowuje Marcin Olbrycht. Będziemy wprowadzać nowe modele tabletów FreeMe, planujemy także model wyposażony w odbiornik GPS.